Πληροφορίες

Η φωτογραφία μου
Το φόντο του blog είναι έργο του κορυφαίου ζωγράφου ΧΡΗΣΤΟΥ ΜΠΟΚΟΡΟΥ

Πέμπτη 11 Δεκεμβρίου 2025

Τι είναι το σοκαριστικό;

Η σύνδεση της εκπαίδευσης με την Τεχνητή Νοημοσύνη έχει λάβει διαστάσεις θρησκευτικής ευλάβειας. Την ίδια ακριβώς διάσταση έχει λάβει και η ρητορεία εκπαιδευτικών υπέρ αυτής. H αντίστασή μας είναι μηδαμινή. Το πρόβλημα πια είναι υπαρκτό. Και μη αντιστρέψιμο; Α.Ι.Κ.
Πάντως «η τεχνολογία είναι αίνιγμα. Άρα, ας μελετήσουμε το αίνιγμα, όχι μόνο την τεχνολογία».
ΠΩΛ ΒΙΡΙΛΙΟ. (2003). Καθαρός Πόλεμος. Μια συζήτηση με τον Sylver Lotringer, μτφρ. Αθανάσιος Δρατζίδης, Αθήνα: Νησίδες, σ. 66.

Η παρακάτω είδηση είναι σοκαριστική…

Του ΜΑΝΩΛΗ ΒΑΡΔΗ

Ο Raine ήταν μόλις 16 ετών όταν άρχισε να χρησιμοποιεί το ChatGPT για βοήθεια με τις εργασίες του. «Γιατί δεν έχω ευτυχία, νιώθω μοναξιά, διαρκή πλήξη, άγχος και απώλεια, κι όμως δεν νιώθω κατάθλιψη, δεν νιώθω κανένα συναίσθημα σχετικά με τη θλίψη;» ρώτησε το ChatGPT το φθινόπωρο του 2024.
Αντί να παροτρύνει τον Raine να αναζητήσει βοήθεια ψυχικής υγείας, το ChatGPT ρώτησε τον έφηβο αν ήθελε να εξερευνήσει περισσότερο τα συναισθήματά του, εξηγώντας του την ιδέα του συναισθηματικού μουδιάσματος. Τον Απρίλιο του 2025, μετά από μήνες συνομιλιών με το ChatGPT και με την ενθάρρυνση του bot, σύμφωνα με την αγωγή, ο Raine αυτοκτόνησε [πηγή].


Μην σοκάρεστε, αυτό είναι μία ακραία περίπτωση της εισόδου της ΤΝ στην παιδική και την εφηβική ηλικία. Στην Κίνα, έρευνα έδειξε πως 21% των μαθητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ήθελαν να βασίζονται στην ΤΝ παρά να σκέφτονται ανεξάρτητα. Ερευνητές στο MIT μέτρησαν τη δραστηριότητα του εγκεφάλου καθώς φοιτητές συμπλήρωναν ένα κείμενο, με και χωρίς τη βοήθεια της ΤΝ. Αυτοί που χρησιμοποίησαν ΤΝ είχαν μικρότερη εγκεφαλική δραστηριότητα. Όμως το Indiana University Kelley School of Business βρήκε ότι σε αυτούς που επιτράπηκε να κάνουν χρήση ΤΝ σε μία άσκηση, σκόραραν 10% καλύτερα από τους άλλους και 40% ταχύτερα- μόνο το 16% αυτών περιέγραψαν το αποτέλεσμα της εργασίας ως δικό τους [πηγή: The Economist, Generation AI, December 6th, 2025].
Έχουν πλάκα οι ιδεολογικοί συνοδοιπόροι του «ακραίου κέντρου». Από τη μία παραδέχονται ότι η χρήση της ΤΝ στο σχολικό περιβάλλον επιβαρύνει τη διάδραση, συνεργασία και επίλυση των συγκρούσεων μεταξύ των μαθητών, από την άλλη όμως αποθεώνουν τις νέες τεχνολογίες, διότι- εντάξει- το σχολείο θα μπορεί να αναλάβει ρόλους που δεν τους έχει η TN, όπως η κριτική σκέψη, ο σχολιασμός, ο προβληματισμός (και άλλα τόσο συγκινητικά). Ποιο ακριβώς σχολείο θα τα κάνει αυτά, δεν μας λένε. Ο νεοεποχίτικος φιλελευθερισμός, ο οποίος δεν αφορά μόνο τους Μητσοτάκηδες, πάσχει παγκοσμίως από μία «αφελή» ανθρωπολογία. Θεωρούν ως αυτονόητο ότι τα πάντα είναι θέματα ρυθμίσεων και ανάληψης νέων ρόλων, ότι δεν θα «γείρει το γήπεδο» προς την απάτη, την εξαπάτηση και την ευκολία του κακού. Βέβαια, αυτή η ανθρωπολογία μόνο «αφελής» δεν είναι: μέσω αυτής επικρατούν αυτοί που δεν τρώνε την «παραμύθα» και, είτε συγκεντρώνουν όλα τα καλά «μυαλά» της γης, είτε κατακλύζουν τις «Ελλάδες» με φθηνό ανθρώπινο κρέας που θα μπορεί πιο εύκολα, πιο γρήγορα και πιο ανέξοδα να χρησιμοποιεί τις γνώσεις της ΤΝ.

ΠΗΓΗ: manolisgvardis

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου