Δευτέρα 8 Σεπτεμβρίου 2025

H Αναστασία Γκίτση είναι «Η ποιήτρια της Εβδομάδας»


Δευτέρα ως Παρασκευή στις 07:00 και 19:00 και το Σ/Κ στις 19:00.

Η εβδομάδα από 8/9/2025 έως 14/9/2025 είναι αφιερωμένη στην ποιήτρια Αναστασία Γκίτση.

Η Αναστασία Γκίτση γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη. Εκπαιδευτικός Μέσης Εκπαίδευσης με μεταπτυχιακές σπουδές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Chambésy/Ελβετία). Έχει δημιουργήσει το καλλιτεχνικό τρίπτυχο Sygorma όπου ποίηση, εικαστικά, μουσική και νέες τεχνολογίες αλληλοπεριχωρούνται κι εναρμονίζονται. Άρθρα, μελέτες, μεταφράσεις και ποιήματά της έχουν δημοσιευτεί σε συλλογικούς τόμους, εφημερίδες, περιοδικά, ανθολογίες. Από το 2024 επιμελείται το Poetry Black Box στην Δ.Ε.Β.Θ. Στο θέατρο έχουν μεταφερθεί μονόλογοί της από την ομάδα Contact Ensemble και ποιήματά της από τις ομάδες Trickortreat, Persona non grata, Griechischer Kunstclub Nürnberg e.V και Global Art Nürnberg e.V. Συμμετέχει σε πειραματικά projects και Ιnternational Festivals Poetry (Ελλάδα-Αγγλία-Γερμανία) με video poems και συντονίζει διαδραστικές και μουσικοποιητικές επιτελεστικές αναγνώσεις.

ΠΗΓΗ: ΕΡΤ

Κυριακή 7 Σεπτεμβρίου 2025

Με αφορμή τη δημόσια και την ιδιωτική εκπαίδευση

«Όχι, δεν είναι στο δημόσιο μεγαλύτερη η σκλαβιά· μάλλον στα ιδιωτικά σχολεία είναι η μεγαλύτερη. Γενικά, βέβαια, το δημοσιοϋπαλληλίκι δεν υπάρχει αμφιβολία ότι περιορίζει τη ζωή του ατόμου, τα βιώματά του και τις ιδέες του.. Εγώ, δεν σας κρύβω, ευλογώ το Θεό για το δημοσιοϋπαλληλίκι, μολονότι είχα επιπρόσθετους λόγους να μου είναι σκλαβιά...». ΓΙΩΡΓΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ


ΠΗΓΗ ΕΙΚΟΝΑΣ: Περιοδικό Χάρτης

Για την κριτική

«Η κριτική ανάγνωση της ιστορίας και των ιδεολογημάτων της δεν αποτελούν απλώς δικαίωμα αλλά και χρέος κάθε γενιάς. Χωρίς την κριτική, τίποτε δεν μπορεί να ζήσει, διότι τίποτε δεν ανακαινίζεται». ΑΝΤΩΝΗΣ ΖΕΡΒΑΣ


ΠΗΓΗ ΕΙΚΟΝΑΣ: frear

Σάββατο 6 Σεπτεμβρίου 2025

70 χρόνια από το τουρκικό πογκρόμ της 6ης – 7ης Σεπτεμβρίου 1955 κατά των Ελλήνων στην Πόλη

Τη νύχτα της 6ης προς 7η Σεπτεμβρίου 1955, η ελληνική κοινότητα της Κωνσταντινούπολης έγινε στόχος απρόκλητων βιαιοτήτων. Μέσα σε λίγες ώρες εμπορικά καταστήματα, βιοτεχνίες, σπίτια, ακόμα και οι εκκλησίες των Ελλήνων μετατράπηκαν σε ερείπια. Τα γεγονότα αυτά σήμαναν την αρχή του τέλους της κοινότητας των Ρωμιών της Πόλης. Η βίαιη αυτή επίθεση σύντομα συνυφάνθηκε με τις ψυχροπολεμικές πολιτικές εξελίξεις της εποχής, και τα πραγματικά γεγονότα αποσιωπήθηκαν εξίσου γρήγορα. Με αφορμή την 50η επέτειο της μεγάλης καταστροφής, ο Σπύρος Βρυώνης ανασυνέθεσε τα γεγονότα εκείνης της νύχτας στο μεγαλειώδες έργο του: Ο μηχανισμός της καταστροφής: το τουρκικό πογκρόμ της 6ης - 7ης Σεπτεμβρίου 1955 και ο αφανισμός της ελληνικής κοινότητας της Κωνσταντινούπολης, το οποίο εκδόθηκε στα αγγλικά το 2005. Αυτή η μνημειώδης μελέτη είναι το πρώτο έργο τέτοιου βάθους και εύρους που έχει εκδοθεί σε οποιαδήποτε γλώσσα γι' αυτή την καθοριστική στιγμή της σύγχρονης τουρκικής και ελληνικής ιστορίας. Έχει υμνηθεί ως «magnum opus», ως «πρωτότυπο και βαρυσήμαντο», ως «λαμπρό έργο». Είναι βέβαιο ότι θα αναγνωριστεί ως η απροσπέραστη μελέτη των βίαιων γεγονότων που τόσο αναλυτικά περιγράφει και εξετάζει. Ο τόμος περιλαμβάνει και ένα εκτεταμένο ένθετο με τις μοναδικές φωτογραφίες του Δημητρίου Καλούμενου. Η εξαιρετική φωτογραφική τεκμηρίωση προσδίδει επιπρόσθετο βάρος στις αρχειακές μαρτυρίες που παρουσιάζει ο συγγραφέας και στην ιστορική ανάλυση του πογκρόμ και των συνεπειών του· [από το οπισθόφυλλο του βιβλίου].

«Και τι έγινε άραγε στο μετά το πογκρόμ, η μάλλον τη μετά Μεντερές, εποχή; Ποια ήταν η μοίρα της ελληνικής μειονότητας και των établis στην ευρύτερη περιοχή της Κωνσταντινούπολης; Τι αλλαγές επέφερε στους Έλληνες της Τουρκίας η στρατιωτικοποίηση της πολιτικής ζωής; Αυτά το ερωτήματα μας οδηγούν σε θέματα πέρα από τη διαρκώς συρρικνούμενη ελληνική μειονότητα και τις κοινότητες των établis, αφού αυτή η συρρίκνωση επήλθε στο ευρύτερο πλαίσιο της εθνοτικής πολιτικής και των θρησκευτικών εξελίξεων στην Τουρκία. Με άλλα λόγια, στη διαδικασία αυτή συμπεριλαμβάνονταν και εμπλέκονταν όλα αυτά τα εθνοτικά και θρησκευτικά στοιχεία στο εσωτερικό της Τουρκία τα οποία δεν ταίριαζαν στο κεμαλικό σοβινιστικό πρόγραμμα. Μετά τη στρατιωτική παρέμβαση στην πολιτική ζωής της χώρας, ο κλοιός του κεμαλισμού έσφιξε όχι μόνο γύρω από τους Έλληνες αλλά και γύρω από τους Κούρδους, τους Αλεβίτες, τους Ασσύριους χριστιανούς, τους Αρμένιους, τους Εβραίους, τους Dönme και τους ισλαμιστές “φονταμενταλιστές”. Η εσωτερική όξυνση του κεμαλισμού συνέπεσε με την παρουσία δύο ισχυρών πολιτικών δυνάμεων στο εξωτερικό: ο ενισχυμένος ρόλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην πολιτική και την οικονομία της χώρας και η σταδιακή άνοδος του ισλαμικού φονταμενταλισμού στις γειτονικές χώρες της Μέσης Ανατολής. Αυτοί οι παράγοντες οδήγησαν στην εκδήλωση αντιφατικών δυνάμεων και τάσεων στο εσωτερικό της Τουρκίας την τελευταία δεκαετία τους 20ού αιώνα. Από τη μία πλευρά, ο πρώτος παράγοντας επέβαλε όλο και περισσότερο όμοιες πολιτικές σχετικά με τα ανθρώπινα και τα πολιτικά δικαιώματα και ελευθερίες ως κοινωνικές αξίες θεμελιώδους σημασίας. Από την άλλη, ο δεύτερος παράγοντας ώθησε το Ισλάμ προς μια τάση επιστροφής στις βασικές αρχές της πίστης και, επομένως, σε διάφορες μορφές πολιτικής δράσης».
»Μολονότι το πογκρόμ της 6ης – 7ης Σεπτεμβρίου 1955 εκτυλίχθηκε πριν από μισό αιώνα, η κληρονομιά του περιπλέκει, ακόμα και σήμερα, σε έναν μεγαλύτερο ιστό περιφερειακών και διεθνών συμφερόντων. Αυτός ο ιστός είναι, πράγματι, το κλειδί για την κατανόηση σημαντικών πτυχών αυτής της εν εξελίξει ιστορίας. Στην πραγματικότητα, η “επιτυχία” του τουρκικού στρατιωτικού τέρατος κατά τη διάρκεια των τελευταίων πενήντα χρόνων έχει καταστήσει το τουρκικό κράτος μόνιμο καταπατητή όχι μόνο των ανθρωπίνων και των πολιτικών δικαιωμάτων των μειονοτήτων του αλλά και των δικαιωμάτων της τεράστιας πλειονότητας του τουρκικού λαού».


ΣΠΥΡΟΣ ΒΡΥΩΝΗΣ. (2007). Ο μηχανισμός της καταστροφής. Το τουρκικό πογκρόμ της 6ης – 7ης Σεπτεμβρίου 1955 και ο αφανισμός της ελληνικής κοινότητας της Κωνσταντινούπολης, μτφρ. Λευτέρης Γιαννουδάκης, επιμέλεια Παναγιώτης Σουλτάνης. Αθήνα: Βιβλιοπωλείον της «Εστίας», σσ. 653-654, 668.

Πέμπτη 4 Σεπτεμβρίου 2025

8η ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΘΕΟΛΟΓΩΝ: Ιεραποστολή της Εκκλησίας και αποστολή του σχολείου σε διάλογο. Μαρτυρία χτες και σήμερα

Δ Ε Λ Τ Ι Ο   Τ Υ Π Ο Υ 


5-7 Σεπτεμβρίου 2025

Αθήνα, Ελληνογαλλική Σχολή Ουρσουλίνων. Νέο Ψυχικό.

Το ιεραποστολικό ενδιαφέρον, όπως αυτό διαμορφώθηκε κατά τον 20ό αιώνα, κυρίως οφείλεται στην ανάπτυξη της οικουμενικότητας και της παγκοσμιότητας του Ευαγγελίου. Η ιεραποστολή σήμερα μέσα από την πολυπολιτισμικότητα είναι η απόδειξη της αυθεντικότητας της Εκκλησίας. Στηρίζεται στην ενότητα και στην ανοικτότητά της, στο «πορευθέντες» (Μτ. 28, 19) αλλά και στο «έρχου και ίδε» (Ιω. 1, 47) της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Εξού και ως ανοικτή ενότητα, μέσω της ιεραποστολής, αποτρέπει κάθε κλειστοφοβία, κάθε περιχαράκωση και κλείσιμο εντός των τειχών της. Η παρουσία της Εκκλησίας είναι ιεραποστολική και το μήνυμα που, μέσω αυτής, μεταφέρει σε ολόκληρο το κόσμο απορρέει από την εκκλησιαστική κοινότητα.
Η γνωστή και ορθώς διατυπωμένη θέση «η Εκκλησία γίνεται όταν ανοίγεται», θέση που θέτει στο περιθώριο κάθε φοβικό σύνδρομο, έχει περάσει και στη θρησκευτική εκπαίδευση. Τόσο στην Πρωτοβάθμια όσο και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, η ιεραποστολή ως διακονία και μαρτυρία, με τις αλλαγές που έχουν γίνει στα Προγράμματα Σπουδών, από τις αρχές της δεύτερης δεκαετίας του 21ου αιώνα, διδάσκεται ως «άνοιγμα της Εκκλησίας στα πέρατα του κόσμου». Κείμενα κορυφαίων θεολόγων και ιεραρχών όπως του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Αλβανίας Αναστασίου και του Ηλία Βουλγαράκη, χρησιμοποιούνται στη διδακτική πράξη με στόχο οι μαθητές/τριες να προσδιορίζουν τη διαφορά της ιεραποστολής από τον προσηλυτισμό αλλά και την ανάδειξη της ενότητας όλων των ανθρώπων μέσω του ευαγγελικού μηνύματος.
Ο Θεολογικός Σύνδεσμος «ΚΑΙΡΟΣ» στην 8η Πανελλήνια Συνάντηση Θεολόγων επιχειρεί να διερευνήσει τους παραπάνω άξονες της ιεραποστολής προσκαλώντας σε γόνιμο διάλογο και ανταλλαγή απόψεων αξιόλογους κληρικούς, πανεπιστημιακούς δασκάλους και μάχιμους εκπαιδευτικούς (θεολόγους και δασκάλους).
Όπως και στις προηγούμενες Πανελλήνιες Συναντήσεις Θεολόγων, το πρόγραμμα περιλαμβάνει κεντρική εισήγηση, θεματικές εισηγήσεις σε στρογγυλές τράπεζες, συζητήσεις και παρεμβάσεις, καθώς και ομάδες - εργαστήρια διδακτικής του μαθήματος των Θρησκευτικών, που θα επικεντρώνονται σε πτυχές των θεματικών υποενοτήτων.

Το Πρόγραμμα της 8ης Πανελλήνια Συνάντησης Θεολόγων εδώ: ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Το εικαστικό έργο της αφίσας είναι έργο του ζωγράφου Χρήστου Μποκόρου.

Τετάρτη 3 Σεπτεμβρίου 2025

Γραφή ομορφιάς το βήμα σου!!!

Κάτω απ’ τις σπασμένες στήλες
ανάμεσα στο κενό και στον ύπνο
διασχίζουν τις άγρυπνες ώρες μου
οι συλλαβές απ’ τ’ όνομά σου.

Η μακριά και πυρρόχρωμη κόμη σου
αστροπελέκι του καλοκαιριού
δονείται στην πλάτη της νύχτας
με γλυκιά δριμύτητα.

Ρεύμα σκοτεινό του ονείρου
που κυλά ανάμεσα στα ερείπια
κι απ’ το τίποτα σε συναρμολογεί:
πικρές πλεξούδες, λησμονιά,
ακτή της νύχτας νοτισμένη
που ξαπλώνει και πάλλεται
μια θάλασσα υπνοβάτης και τυφλή.


ΟΚΤΑΒΙΟ ΠΑΖ. (1993). «Μονόλογος», στο: Η πέτρα του ήλιου & άλλα ποιήματα, μτφρ. Τάσος Δενέγρης. Αθήνα: Ίκαρος, σ. 9.