Σάββατο 9 Δεκεμβρίου 2023

Ιστορίες του φεγγαριού

Γράφει ο ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ


Κατά τί, άραγε, διαφέρει ένα γυναικείο πρόσωπο σε διήγημα από ένα πραγματικό γυναικείο πρόσωπο; Η διαφορά, νομίζω είναι μηδαμινή. Το πραγματικό πρόσωπο υπάρχει, ζει στον κοινωνικό και φυσικό περίγυρο του διηγήματος. Είναι η γυναίκα άνθρωπος, για να θυμηθώ τον στίχο της Ζωής Καρέλλη: «Εγώ γυναίκα, η άνθρωπος»· είναι γυναίκα με τ’ όνομά της. Οι «δεκαεπτά γυναικείες μορφές από την ελληνική ύπαιθρο ως το μεγαλοαστικό επίκεντρο», που «βιώνουν τη θέση τους και τη σχέση τους με το άλλο φύλο», μέσα από «μια διαλεκτική και εν εξελίξει αναφορικότητα του Εγώ και του Εσύ στο φίλτρο της έμφυλης ταυτότητας», που ο τρόπος «της κοινωνικής δόμησης διαπερνά τις εκφάνσεις σκέψης και πράξης θέλοντας και μη, συνειδητά ή ασυνείδητα, ξυπνώντας πάθη, ένστικτα, ανταγωνισμούς και εμπνεύσεις», στην καθημερινή ζωή τους, καταδεικνύει την εξής σημαντική διαπίστωση για το γυναικείο φύλο - προσέξτε όμως - σε τόσο δύσκολους καιρούς όπως οι σημερινοί, όπου η έμφυλη και σεξιστική βία όλο περισσότερο θεριεύουν: το γυναικείο φύλλο ουδέποτε έπαψε να συμβάλλει στη διαμόρφωση και την ομορφιά του κόσμου ετούτου, κι ολάκερου του ανθρώπινου πολιτισμού.
Το βιβλίο της καλής συναδέλφου φιλολόγου Γεωργίας Κοκκινογένη, Ιστορίες του φεγγαριού, με τα δεκαεπτά σύντομα διηγήματα, γραμμένα με «ματιά γρήγορη και ανιχνευτική», που «ξετρυπώνει τον πόνο και τον μετουσιώνει σε λόγο με την ελπίδα ότι θα κινήσει και πάλι το ενδιαφέρον, θ’ ακουμπήσει καρδιές, θα έλξει», ζωγραφίζει εικόνες γυναικών «που κρατούν το βλέμμα και δίνουν υλικό για αυτογνωσία και ενδοσκόπηση». Διαβάζονται απνευστί, στοχαστικά, η μια μετά την άλλη, στη σφαίρα όπου ο χώρος που ζουν και δρουν οι ηρωίδες είναι ο χώρος της ιδιωτικής οικογένειας και του ευρύτερου κοινωνικού περίγυρου. Και στις δεκαεπτά ιστορίες η έμφυλη τάξη πραγμάτων είναι ξεχωριστή, έχει τις «συναισθησίες εικόνων και στιγμών», τα «χρώματα», τους «βηματισμούς» και τα «αρώματα» κάθε γυναίκας.
Η συγγραφή της Γεωργίας Κοκκινογένη θα έχει πετύχει το στόχο της όταν ο αναγνώστης αντιληφθεί την πολλές φορές κρυμμένη και απρόσμενη ομορφιά της γυναίκας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου