Δευτέρα 31 Μαΐου 2021

Όταν οι μαθητές/τριες ερωτούν, οφείλουν και να ερευνούν...

«Γιατί ανησυχούμε τόσο πολύ για την τεχνητή νοημοσύνη; Δεν μπορούμε πάντα να βγάλουμε τον υπολογιστή από την πρίζα; Οι άνθρωποι ρώτησαν τον υπολογιστή: “Υπάρχει Θεός;” Και ο υπολογιστής αποκρίθηκε: “Τώρα υπάρχει”, και έλιωσε την πρίζα ώστε να μην μπορούν να τον αποσυνδέσουν».


STEPHEN HAWKING. (2019). Σύντομες απαντήσεις σε μεγάλα ερωτήματα, μτφρ. Ανδρέας Μιχαηλίδης. Αθήνα: Πατάκη, σ. 264.

«Μέσα σ’ ένα αμετάβλητο Σύμπαν μια αρχή στο χρόνο είναι κάτι που πρέπει να έχει επιβληθεί από κάποιο ον έξω από το Σύμπαν· δεν υπάρχει μια φυσική αναγκαιότητα που να επιβάλλει την ύπαρξή της. Θα μπορούσε λοιπόν να φανταστεί κανείς ένα παντοδύναμο Θεό που να δημιούργησε το Σύμπαν σε οποιαδήποτε στιγμή του παρελθόντος το θέλησε. Αντίθετα, αν το Σύμπαν διαστέλλεται, μπορούν να υπάρχουν φυσικοί λόγοι που να επιβάλλουν μια αρχή του χρόνου. Θα μπορούσε λοιπόν και τώρα να φανταστεί κανείς ένας Θεό που δημιούργησε το Σύμπαν τη στιγμή της Μεγάλης Έκρηξης, ή ακόμη και μετά, με ένα ακριβώς τρόπο που να φαίνεται σαν να είχε υπάρχει κάποτε μια Μεγάλη Έκρηξη. Δεν θα είχε όμως νόημα να υποθέσει κανείς ότι το Σύμπαν δημιουργήθηκε πριν τη Μεγάλη Έκρηξη. Βλέπουμε, λοιπόν, πως ένα διαστελλόμενο Σύμπαν δεν αποκλείει τη δυνατότητα ύπαρξης του Θεού, βάζει όμως χρονικούς προσδιορισμούς στην παντοδυναμία του! […]
[…] Ο τελικός αντικειμενικός σκοπός της φυσικής είναι μία μοναδική θεωρία που να περιγράφει ολόκληρο το Σύμπαν. Η προσέγγιση όμως που σήμερα ακολουθούν οι περισσότεροι επιστήμονες συνίσταται στο διαχωρισμό του προβλήματος σε δύο μέρη. Κατά πρώτον, υπάρχουν οι φυσικοί νόμοι· αυτοί καθορίζουν την εξέλιξη του Σύμπαντος, το πώς αλλάζει το Σύμπαν με τν πάροδο του χρόνου. (Αν γνωρίζουμε πως φαίνεται το Σύμπαν σε κάποια χρονική στιγμή, οι φυσικοί νόμοι περιγράφουν πω θα φαίνεται σε κάποια επόμενη). Κατά δεύτερον, υπάρχει το ερώτημα για την αρχική κατάσταση του Σύμπαντος. Μερικοί νομίζουν πως η επιστήμη της φυσικής πρέπει να ασχολείται μόνο με το πρώτο μέρος του προβλήματος. Θεωρούν ότι το ερώτημα για την αρχική κατάσταση του Σύμπαντος ανήκει στο χώρο της μεταφυσικής ή της θεολογίας. Φαντάζονται ένα Θεό που, επειδή είναι παντοδύναμος, θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα Σύμπαν σε οποιαδήποτε αρχική κατάσταση ήθελε. Αν είναι έτσι, τότε θα μπορούσε επίσης να το δημιουργήσει έτσι που να αναπτύσσεται με εντελώς τυχαίο τρόπο. Φαίνεται, όμως, ότι το Σύμπαν εξελίσσεται με πολύ κανονικό τρόπο, σύμφωνα με κάποιους νόμους. Είναι λοιπόν εξίσου λογικό να υποθέσουμε ότι υπάρχουν νόμοι που καθορίζουν την αρχική κατάσταση του Σύμπαντος, όπως ακριβώς υπάρχουν νόμοι που καθορίζουν την εξέλιξή του».


STEPHEN HAWKING. (1997). Το χρονικό του χρόνου. Από τις Μεγάλη Έκρηξη ως τις μαύρες τρύπες, μτφρ. Κωνσταντίνος Χάρακας. Αθήνα: Κάτοπτρο, σσ. 30, 32-33.

Τρίτη 25 Μαΐου 2021

«Μπορεί να ξαναγραφεί η Ιστορία της Ορθόδοξης Εκκλησίας;»

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Η έβδομη εκδήλωση της σειράς «Καιρός του Ποιήσαι» της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά την Τετάρτη 26 Μαΐου και ώρα 20.00, μέσω της πλατφόρμας zoom, με ελεύθερη πρόσβαση για το κοινό. Ομιλητής είναι ο Δημήτρης Μόσχος, Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών (Ε.Κ.Π.Α.), και Μέλος του Δ.Σ., της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου, και το θέμα είναι «Μπορεί να ξαναγραφεί η Ιστορία της Ορθόδοξης Εκκλησίας;»


Για όλους τους Χριστιανούς η ιστορία της Εκκλησίας εκπληρώνει πολλές και σημαντικές λειτουργίες. Για την Ορθόδοξη Εκκλησία, της οποίας η εικόνα συχνά καθορίζεται από την ιστορική συνέχεια («εκκλησία της παράδοσης»), που χρησιμοποιήθηκε κι από την ίδια για απολογητικούς και πολεμικούς λόγους σε δύσκολες εποχές, η εκκλησιαστική ιστορία αποτελεί σχεδόν ταμπού· δεν αγγίζεται. Έτσι, το εγχείρημα μιας διαρκούς κριτικής λειτουργίας στο ιστορικό αφήγημα της Εκκλησίας φαντάζει ιδιαίτερα δύσκολο και αντιμετωπίζεται καχύποπτα ως αναθεωρητικό και αποδομητικό. Όμως, το κέρδος από ένα τέτοιο εγχείρημα θα είναι μεγάλο: στο εσωτερικό της Εκκλησίας, θα σηματοδοτήσει πρωτίστως μια θωράκιση απέναντι σε παραδοσιαρχικές ειδωλοποιήσεις του παρελθόντος και θα κάνει τους πιστούς δρώντα ιστορικά υποκείμενα του σήμερα, ενώ στο διάλογό της με την κοινωνία θα μεταμορφώσει τον λόγο της ως προϊόν αλληλεπίδρασης με τον κάθε πολιτισμό και την ιστορία, καθώς η Εκκλησία «συναυξάνει» μαζί τους χωρίς να ταυτίζεται με αυτά.
Ο Δημήτριος Μόσχος είναι Αναπληρωτής Καθηγητής Εκκλησιαστικής Ιστορίας στο Τμήμα Θεολογίας του Ε.Κ.Π.Α., και Διευθυντής του Εργαστηρίου Μελέτης Αρχαίου Ανατολικού Χριστιανισμού του ιδίου Τμήματος. Σπούδασε Θεολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών (1982-1986) και κατόπιν Ευαγγελική Θεολογία στο Πανεπιστήμιο Erlangen (1988-89) και Βυζαντινολογία, Ορθόδοξη Θεολογία και Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο του Μονάχου (1989-1992). Αναγορεύθηκε Μagister Αrtium Βυζαντινολογίας στο Πανεπιστήμιο του Μονάχου (1993), Διδάκτορας Θεολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών στην Εκκλησιαστική Ιστορία (1995) και, κατόπιν νέων σπουδών και ερευνητικού έργου (2000-2006) στον Κοπτικό Χριστιανισμό, Υφηγητής Εκκλησιαστικής Ιστορίας της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Rostock Γερμανίας (2007), στην οποία και διδάσκει ως έκτακτος επισκέπτης καθηγητής (Privatdozent). Το θέμα της υφηγεσίας του ήταν «Εσχατολογία στον αιγυπτιακό μοναχισμό. Ο ρόλος διαφοροποιημένων αντιλήψεων χριστιανικής εσχατολογίας στην ιστορία του πρώιμου αιγυπτιακού μοναχισμού και της κοινωνικής του λειτουργίας (4ος-5ος αι.)» που εκδόθηκε το 2010 από τις εκδόσεις Mohr-Siebeck. Ασχολήθηκε με την σχέση της Εκκλησιαστικής Ιστορίας με τα πνευματικά ρεύματα του υστέρου Βυζαντίου, το θεολογικό υπόβαθρο του αιγυπτιακού μοναχισμού τον 4ο αιώνα, την εξέλιξη των εκκλησιαστικών θεσμών στην πρώτη και μέση περίοδο κ.ά., ενώ διδάσκει και Ιστορία Αρχαίων Ανατολικών Εκκλησιών (Κοπτών, Ασσυρίων κλπ.). Είναι μέλος της International Orthodox Theological Association, του Πανελληνίου Θεολογικού Συνδέσμου «Καιρός» για την αναβάθμιση της Θρησκευτικής Επαίδευσης», της Συντακτικής Επιτροπής του θεολογικού περιοδικού «Σύναξη» και του Δ.Σ., της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου.
Σύνδεσμος για την παρακολούθηση: https://zoom.us/j/97583941616

«Αυτοβιογραφική εικασία του Γεωργίου Καραϊσκάκη»

Μπορεί ο Γεώργιος Καραϊσκάκης να είναι θρύλος ή μύθος, ωστόσο ο ατίθασος Γιος της Καλογριάς, ο βίαια ή τερπνά ελευθερόστομος Γύφτος, είναι και κάτι πολύ ουσιωδέστερο από αυτό. Είναι ιστορία. Βαριά ιστορία. Ο βίος του, ένοπλος από πολύ μικρή ηλικία και έως τον θάνατό του στο Φάληρο, στις 23 Απριλίου 1827, μας κληροδότησε την πυκνότερη και διαυγέστερη σύνοψη του Αγώνα. Τον πολύτροπο άντρα, τον φιλόδοξο κλέφτη, έναν δαιμόνιο, ποικίλο Έλληνα, τον έκανε επαναστάτη η ίδια η Επανάσταση, με τις τεράστιες ψυχικές και πνευματικές δυνάμεις που απελευθέρωσε.
Το συναρπαστικό όραμα της Επανάστασης - να γίνει πατρίδα ο τόπος, ελεύθερη πατρίδα, και να γίνουν Έλληνες οι Ρουμελιώτες, οι Μοραΐτες, οι νησιώτες, οι ετερόχθονες - στράτευσε από μια στιγμή κι έπειτα κατ’ αποκλειστικότητα τον στρατηγικό νου του Καραϊσκάκη, τα θυελλώδη αισθήματά του, την πανούργα γλώσσα του, που τη χρησιμοποιούσε σαν πολλαπλασιαστή των συντροφικών και πατριωτικών αισθημάτων, σαν όργανο αυθεντικού σαρκασμού και αυτοσαρκασμού ή μεταφορέα του χλευασμού του για τους αντιπάλους του, ομόφυλους και αλλόφυλους.
Στράτευσε βέβαια και το σώμα του ο Αγώνας, εξασθενημένο από την πολύχρονη φθίση κι ωστόσο ακμαίο. Επί δεκαετίες, ο ξεγραμμένος από γιατρούς και συντρόφους Καραϊσκάκης περιγελούσε τον θάνατο, τον έκλεβε.
«Ο Καραϊσκάκης δύναται τω όντι να θεωρηθή ως το γνησιώτερον, ούτως ειπείν, προϊόν της Ελληνικής επαναστάσεως» συμπεραίνει αρκετά νωρίς ο Κωνσταντίνος Παπαρρηγόπουλος, βιογραφώντας τον καπετάνιο, μισό αιώνα μετά τον θάνατό του, για τους υπεύθυνους του οποίου οι μαρτυρίες δεν συμφωνούν. Τα λεγόμενα του ιστορικού τιμούν με την αλήθεια τους έναν παθιασμένο άνθρωπο που δεν δίσταζε να ρίχνεται πρώτος στη μάχη, για να δείχνει εμπράκτως ότι τα αξιώματα υπάρχουν για να υπηρετούμε το κοινό καλό ριψοκινδυνεύοντας, όχι για να απολαμβάνουμε την ασφάλειά τους και τα σαγηνευτικά τους δώρα.
Το ανά χείρας βιβλίο, Το μάγουλο της Παναγίας, ένα πεζογράφημα θεατρικής μορφής, αποτελεί μια αυτοβιογραφική εικασία που αρδεύεται εξίσου από τη φαντασία και τις πολλές διαθέσιμες μαρτυρίες, ιστοριογραφήματα, δημοτικά τραγούδια, λαογραφικές αναφορές κ.ά., [από το οπισθόφυλλο του βιβλίου].


«Θυμήθηκα, μωρ’ αδελφέ. Και τον καημό σας θυμήθηκα που δεν ξέραμε που στο γερο-διάολο βάζουμε την υπογραφή μας, ότι περιλάβαιναν οι γραμματικοί τα λεγόμενά μας και τους άλλαζαν τον Χριστό και την Παναγία, Παναγιά μου, σχώρα με, και τις παλικαριές θυμήθηκα και τα γιουρούσια. Τότε που με τον ήχο της τρομπέτας και μ’ ένα “γιούργια!”, μ’ ένα “πάρτε ορέ! Πάρτε τους!” τσακίσαμε Τουρκιά και Γκεκουριά, τους βάζαμε μπροστά σαν τ’ αρνιά της Πασχαλιάς και τ’ άι-Γιώργη, Γιώργη, άι-Γιώργη, σώσε με, κι ας ήμασταν οι μαύροι λιγοστοί. Μα τώρα πια μόνο χαμούς θυμάμαι. Και τον δικό μου το χαμό μαζί, κι ας είν’ αυτός το πιο μικρό σεκλέτι μου».
ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΜΠΟΥΚΑΛΑΣ. (2021). Το μάγουλο της Παναγιάς. Αυτοβιογραφική εικασία του Γεωργίου Καραϊσκάκη. Αθήνα: Άγρα, σ. 18.

Κυριακή 23 Μαΐου 2021

Για τον «καπιτάνο» Γεώργιο Καραϊσκάκη και το πρωτοπαλίκαρό του Μήτρο Αγραφιώτη

«Ένας άντρας μεγαλώνει, ζει και πεθαίνει χωρίς ποτέ να μάθει ποιος ήταν ο πατέρας του – ο Γεώργιος Καραϊσκάκης. Ένας άλλος θα περάσει όλη του τη ζωή αγαπώντας λάθος άνθρωπο για πατέρα – Μήτρος Αγραφιώτης το όνομά του. Οι δρόμοι τους θα συναντηθούν στα αίματα και στις θυσίες της Επανάστασης του ΄21. Τους ενώνει ο πόθος για την ελευθερία της πατρίδας, αλλά και κάτι βαθύτερο που ο ένας το αγνοεί και ο άλλος το αποσιωπά επίτηδες.
Πολλά χρόνια αργότερα, όταν πια εκείνο που έχει μείνει απ΄ όλα αυτά είναι ένα αμήχανο αίσθημα ευγνωμοσύνης, το ερώτημα συνεχίζει να βασανίζει τον αφηγητή από την παιδική του ακόμη ηλικία: ήρωας γεννιέσαι ή γίνεσαι»· [από το οπισθόφυλλο του βιβλίου].


Πρόκειται για ένα εξαιρετικό και με ανεπιτήδευτο λογοτεχνικό ύφος βιβλίο που διαβάζεται απνευστί. Κόβει την ανάσα το «Εδολοφονήθη;» (σσ. 161-180) όπου, τελικά, ο συγγραφέας Κώστας Ακρίβος κλίνει προς την άποψη ότι ο θάνατος του «καπιτάνου» Καραϊσκάκη είχε ηθικούς αυτουργούς: τον Μαυροκορδάτο, τον Τζωρτς και τον Κόχραν. Για τις τελευταίες στιγμές του «Καραϊσκου», πέραν τούτου του βιβλίου του Κώστα Ακρίβου, ο φιλίστωρ αναγνώστης, παράλληλα, καλό είναι να συμβουλευτεί: Τα Καπάκια του αξέχαστου Κωστή Παπαγιώργη και το: Ο θάνατος του Καραϊσκάκη, συμπτωματικό γεγονός ή οργανωμένη δολοφονία του Δημήτρη Σταμέλου· το πρώτο από τις εκδόσεις Καστανιώτη (2003) και το δεύτερο από τις εκδόσεις Εστία (1985). 
Βλ., και εδώ Α.Ι.Κ.

Παρασκευή 21 Μαΐου 2021

Μαγιάτικη βροχή σήμερα

«Εγώ ζω με τις στιγμές. Είναι μεγάλο πράμα οι στιγμές. Σαν κόμποι φωτεινοί που σταλάζουν από ανέσπερο άστρο. Άκουσέ με: ν’ ανοίξεις την καρδιά σου στις στιγμές. Είναι ένα κομπολόι αγγελούδια που κατεβαίνουν κυκλικά και σ’ αγγίζουν με το φτερό τους. Αγγίζουν και γινόμαστε χαρούμενοι, αγγίζουν και γινόμαστε θλιμμένοι. Φεύγοντας όμως, κάτι παίρνουν μαζί τους. Άλλοτε πάλι, μας φέρνουν. Γονατιστοί μεταλαμβάνουμε από το δισκοπότηρό τους. Μόνο που η μετάληψη είναι πικρή και η ευλογία τους φωτοστέφανο μαρτυρίου.
»Μια νύχτα της περασμένης άνοιξης μ’ άγγιξε κι εμένα έτσι ένας άγγελος χαμένος στο σκοτάδι. Από τότε είναι που με πλημμυρίζει η άφραστη τούτη χαρά. Συλλογιέμαι πως η χαρά είναι μαρτύριο μυστικό, για τούτο και τόσο βαρύτιμη. Φτεροκόπημα της καρδιάς που θέλει να πετάξει και δεν το μπορεί».


ΑΓΓΕΛΟΣ ΤΕΡΖΑΚΗΣ. (52008). «Η βροχή», στο: Του Έρωτα και του Θανάτου. Αθήνα: Βιβλιοπωλείον της «Εστίας», σ. 80.

Δευτέρα 17 Μαΐου 2021

Το πρόβλημα του ηγέτη

«Το να σε κάνουν αρχηγό με το ζόρι, χωρίς να σε ξέρουν, είναι άγνοια που σημαίνει θα μάθεις να διοικείς στου κασίδη το κεφάλι και αυτοί ας υποστούν τη μοίρα τους. Το να σε κάνουν αρχηγό σπρώχνοντας, ξέροντας με ποιόν έχουν να κάνουν σημαίνει αυξημένο αίσθημα ευθύνης εκ μέρους τους και ότι βρέξει ας κατεβάσει· που σημαίνει εκ μέρους σου, ότι έχεις το δικαίωμα να τους αλλάξεις τον αδόξαστο, μπορείς και να πετύχεις πύρρεια νίκη. Το να σε κάνουν αρχηγό επειδή ήρθε η σειρά σου σημαίνει no fucking choice· στην ανοβρία καλό είναι και το χαλάζι· προσπάθησε να διαψεύσεις κάθε προκατειλημμένη αντίληψη για τον εαυτό σου· μπορεί να αποδειχθείς, ο ηγέτης. Το να σε κάνουν αρχηγό επειδή το αξίζεις αλλά και το ήθελες σημαίνει ότι δεν υπάρχουν αιτιολογίες για αποτυχίες, πρέπει να σε φάνε».

ΣΑΒΒΑΣ ΤΣΙΛΕΝΗΣ. (2002). «Πατρικός μονόλογος ή δεκαπέντε συμβουλές προς ναυτιλλόμενους», στο: Η Κινστέρνα, τχ. 1ο & 2ο (Δεκέμβριος), σσ. 119-120.

Σάββατο 15 Μαΐου 2021

Τζαζ ιστορίες και ανησυχίες

Γράφει ο ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ


Γνωρίζω τον Σάκη Παπαδημητρίου από τη Θεσσαλονίκη. Ήταν η χρονιά του 1994, χρονιά που έκαμε την έκδοση δύο σημαντικών βιβλίων του για την τζαζ. Στον πανεπιστημιακό εκδοτικό οίκο University Studio Press, όπου τότε εργαζόμουν ως υπεύθυνος εκδόσεων, ο Σάκης είχε έρθει για να εκδώσει την Εισαγωγή στην τζαζ και το βιβλίο του: Leonard Bernstein. Τζαζ και κλασική - "δυτικές συνοικίες" - παραπομπές και συνειρμοί. Πολλές ήταν τότε οι στιγμές – μοναδικές θα τις χαρακτήριζα – που συζητώντας μαζί του, είχα τη χρυσή ευκαιρία να διευρύνω τη σχέση μου με την τζαζ μουσική. Ήξερα, βέβαια, ότι η υπόθεση της τζαζ στην Ελλάδα ήταν, και συνεχίζει βέβαια να είναι, αδιαχώριστα συνδεδεμένη με το όνομα του Σάκη Παπαδημητρίου. Το μόνο, ωστόσο, που δεν φανταζόμουν ήταν ότι ο μουσικός αυτός δημιουργός, ποιητής, πεζογράφος και παραγωγός ραδιοφωνικών εκπομπών, θα ήταν τόσο απλός και οικείος αλλά και πρωτοπόρος. Ενθυμούμαι πολύ καλά τα θλιβερά γεγονότα της συναυλίας με τη Γεωργία Συλλαίου που είχε κάμει ο Σάκης Παπαδημητρίου στη Ροτόντα, τότε που μαινόμενοι «χριστιανομαθημένοι» χούλιγκαν «πιστοί» είχαν εισβάλλει στο μοναδικό για το είδος του αυτό μνημείο και τα είχαν κάμει γυαλιά καρφιά. Αντιδρούσαν βλέπετε στην «παραβίαση» της ιερότητας του χώρου, ο οποίος όμως για την ίδια την ιστορία της ανεξάντλητης αυτής πόλης, της Θεσσαλονίκης, εγγράφεται ως μνημείο όχι μόνο θρησκευτικό, αλλά και ως μνημείο – σύμβολο της ιστορικής πολυπολιτισμικής φυσιογνωμίας της· αξίζει κανείς να διαβάσει το συλλογικό τομίδιο: Η Ροτόντα στον "Κύκλο με την Κιμωλία"
Ο Σάκης Παπαδημητρίου έχει το ακριβό προνόμιο να συνταιριάζει άψογα το ρόλο του μουσικού δημιουργού με αυτόν του κριτικού. Όλα του σχεδόν τα βιβλία και η δράση του, από τη μαγευτική «Διαγώνιο» μέχρι τις ανεπιτήδευτες ραδιοφωνικές παραγωγές του, φέρουν το στίγμα της πρωτοτυπίας που αντιστέκονται στο κυρίαρχο συρμό της βιομηχανοποιημένης μουσικής των ημερών μας. Σ’ αυτό το δέκατο έβδομο βιβλίο του, πάνω απ’ όλα ο αφηγητής Σάκης Παπαδημητρίου, ανήσυχα και απρόβλεπτα μας ξετυλίγει προσωπικές ιστορίες και περιπέτειες του, ταξίδια και φεστιβάλ, πρόσωπα, βιβλία και δίσκους, «ανοίγει» την τζαζ σ’ άλλες καλλιτεχνικές μορφές: τον κινηματογράφο, τη λογοτεχνία, το θέατρο, το χορό, τη φωτογραφία. Πρόκειται για ένα βιβλίο όπου τα κριτήρια αξιολόγησης κυριαρχούνται από το πνεύμα της τζαζ. Διαρθρωμένο σε τρία μέρη· στο μεν πρώτο, με «έδρα τη Θεσσαλονίκη», απεικονίζει μνήμες από τα νεανικά χρόνια του, στο δεύτερο, σχολιάζει βιβλία με θέμα τη τζαζ και βιογραφεί μουσικούς, στο δε τρίτο, επανεκτιμά ορισμένες σύγχρονες κριτικές τάσεις που αφορούν το συγκεκριμένο μουσικό ρεύμα, όπως λόγου χάριν την πολεμική του Adorno, το «νέο πνεύμα» του Le Corbusier και του Δ. Μητρόπουλου.
Είπαν πως η τζαζ είναι κατεξοχήν τέχνη του αυτοσχεδιασμού. Εξού και η πολλαπλότητα των στοιχείων της, της βαριάς κληρονομιάς της: η γέννησή της στη Νέα Ορλεάνη, τα σπιρίτζουαλ, τα μπλουζ, τα μίνστρελ, το σουίνγκ, η αφροκουβανέζικη επίδρασή της. Ο Σάκης Παπαδημητρίου βιώνει εκπληκτικά τον καλλιτεχνικό αυτό ορίζοντα, δίνοντάς μας απλόχερα για άλλη μια φορά, μέσα από ένα μουσικό σχολείο που ξεκινάει από το 1975 στο Β΄ Πρόγραμμα και φτάνει σε εκπομπή της ΕΡΤ 3 με την «παγκοσμιότητα της τζαζ», ένα βιβλίο ουτοπικό.

Πέμπτη 13 Μαΐου 2021

«Οι άλλες γλώσσες του Θεού. Ο διάλογος της θεολογίας με την τέχνη»

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ - ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 

Με ιδιαίτερη χαρά σας προσκαλούμε στην 4η Συνάντηση Θεολόγων που οργανώνει ο Πανελλήνιος Θεολογικός Σύνδεσμος «Καιρός» για την αναβάθμιση της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης, από 14 έως 15 Μαΐου 2021, με θέμα: «Οι άλλες γλώσσες του Θεού. Ο διάλογος της θεολογίας με την τέχνη».


Λόγω των υγειονομικών περιορισμών, η Συνάντηση θα πραγματοποιηθεί Διαδικτυακά, σε περιβάλλον τηλεδιάσκεψης (zoom meeting).
Ο Διαδικτυακός σύνδεσμος, μέσω του οποίου μπορείτε να συμμετέχετε είναι: https://bit.ly/3u4Q9vT
Η εκδήλωση απευθύνεται στους θεολόγους της εκπαιδευτικής και της ακαδημαϊκής κοινότητας, στους εκπαιδευτικούς του μαθήματος των Θρησκευτικών σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, σε ερευνητές και φοιτητές από τους χώρους της θεολογίας και της τέχνης και κάθε ενδιαφερόμενο. Την οργανωτική και την επιστημονική ευθύνη της συνεδριακής συνάντησης έχουν αναλάβει μέλη του Πανελλήνιου Θεολογικού Συνδέσμου «Καιρός» για την αναβάθμιση της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης από το Παράρτημα της Θεσσαλονίκης και του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου. Η Συνάντηση πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Τμήμα Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ.
Για τη συμμετοχή δεν απαιτείται προεγγραφή. Θα δοθούν βεβαιώσεις συμμετοχής.
Διαβάστε το πρόγραμμα: εδώ 

Τρίτη 11 Μαΐου 2021

«Ισλάμ, Ευρώπη και Δημοκρατία: Προκλήσεις και Προοπτικές»

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Η έκτη εκδήλωση της σειράς «Καιρός του ποιήσαι» της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά την Τετάρτη 12 Μαΐου και ώρα 19.00, μέσω της πλατφόρμας Ζουμ (σύνδεσμος ΕΔΩ), με ελεύθερη πρόσβαση για το κοινό. Ομιλήτρια είναι η Αγγελική Ζιάκα, αναπληρώτρια καθηγήτρια του Τμήματος Θεολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, και το θέμα είναι «Ισλάμ, Ευρώπη και Δημοκρατία: Προκλήσεις και Προοπτικές».


Ποια είναι η σχέση του Ισλάμ με την Ευρώπη και τη Δημοκρατία; Είναι ένα ερώτημα το οποίο επανέρχεται ως συζήτηση στους σύγχρονους καιρούς, διατηρώντας μια αντίθεση μεταξύ δύο κατασκευασμένων, εν μέρει, κόσμων: έναν κόσμο κοσμικό και δημοκρατικό, αυτόν της Ευρώπης, και έναν κόσμο θρησκευτικό και απολυταρχικό, αυτόν του Ισλάμ. Στην εισήγηση θα γίνει αναφορά σε ορισμένα ιστορικά και πολιτικο-θρησκευτικά παραδείγματα, ούτως ώστε να καταδειχθεί η περιπλοκότητα του θέματος, καθώς και η ιστορική και κοινωνική ποικιλία των επικοινωνιών και των ανταγωνισμών μεταξύ αυτών των «δύο κόσμων». Η προσέγγιση αυτή ευελπιστεί να συμβάλει σε μια ρεαλιστική κατανόηση της πολυμορφίας του Ισλάμ στην Ευρώπη και να συζητήσει την εμπειρία που διαθέτει το ευρωπαϊκό νομικό αλλά και το εκπαιδευτικό σύστημα, με σκοπό τη διευθέτηση και επίλυση προβλημάτων που ανακύπτουν από την παρουσία ποικίλων θρησκευτικών κοινοτήτων, συμπεριλαμβανομένων και των μουσουλμανικών, στην Ευρώπη.
Η Αγγελική Ζιάκα, Δρ. του Πανεπιστημίου του Στρασβούργου, είναι αναπληρώτρια καθηγήτρια Θρησκειολογίας και επιστημονικώς υπεύθυνη της Εισαγωγικής Κατεύθυνσης Μουσουλμανικών Σπουδών του Τμήματος Θεολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Υπήρξε επισκέπτρια καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Leiden της Ολλανδίας και στο Πανεπιστήμιο Columbia της Νέας Υόρκης. Διετέλεσε μέλος της Ελληνικής Αντιπροσωπείας στον Διεθνή Σύνδεσμο Μνήμης του Ολοκαυτώματος (ΙΗRA) και είναι μέλος του ΔΣ της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου και μέλος του Εποπτικού Συμβουλίου Ιεροσπουδαστηρίων Θράκης (Ε.Σ.Μ.Ι.Θ.). Έχει επιμεληθεί και συγγράψει πολλά έργα και άρθρα με πιο πρόσφατα: Μεταξύ Πολεμικής και Διαλόγου: Το Ισλάμ στη Βυζαντινή, Μεταβυζαντινή και Νεότερη Ελληνική Γραμματεία (Θεσσαλονίκη, 2010, επανέκδ. 2016)· Διαθρησκειακοί Διάλογοι: Η Συνάντηση του Χριστιανισμού με το Ισλάμ (Θεσσαλονίκη, 2010, επανέκδ. 2016)· On Ibadism (Hildesheim/New York, 2014)· Το Kalam και τα ισλαμικά ρεύματα σκέψης (Θεσσαλονίκη, 2016). Intercultural Religious Education and Islamic Studies. Challenges and Perspectives in Greece, Europe, USA (Bilingual edition Greek/English, Athens, 2016)· Local and Global Ibadi Identities (Hildesheim/New York, 2020).

Δευτέρα 10 Μαΐου 2021

Για την Ινδία... τη μεγάλη ασθενή

«Στις Μεγάλες Ιστορίες ξέρεις ποιος ζει, ποιος πεθαίνει, ποιος βρίσκει την αγάπη, ποιος όχι. Και θέλεις να τα μάθεις από την αρχή. Αυτό είναι το μυστικό τους κι η μαγεία τους».


ΑΡΟΥΝΤΑΤΙ ΡΟΪ. (1997). Ο Θεός των Μικρών Πραγμάτων, μτφρ. Μαρία Αγγελίδου. Αθήνα: Ψυχογιός, σ. 299.

Παρασκευή 7 Μαΐου 2021

Πάντα Ξένοι

Γράφει ο ΞΕΝΟΦΩΝΤΑΣ ΜΑΥΡΑΓΑΝΗΣ

Βράδιασε πια εκείνο το Μεγάλο Σάββατο, που μεγαλύτερο δεν γινότανε, αφού το μόνο που είχαν να κάνουν οι κάτοικοι της μικρής μας πόλης, ήταν να περιμένουν την ώρα του φαγητού, μετά το Χριστός Ανέστη. Άλλο τίποτα δεν μπορούσαν, αφού ζούσαν την πιο μακρά περίοδο απομόνωσης και απραξίας, περιμένοντας να νικήσουν την τρισκατάρατη πανδημία, που είχε φέρει τ’ απάνω κάτω, σ’ όλον τον κόσμο.
Η Μεγάλη Εβδομάδα πέρασε χωρίς τελετές και ακολουθίες, που γινόντουσαν σε κλειστές εκκλησίες και σήμερα οι καμπάνες για την Ανάσταση θα σήμαιναν λίγο πριν τις εννέα. Με το πανηγυρικό χτύπημα της καμπάνας κάθισαν στο τραπέζι για το πασχαλινό δείπνο. Οι δυο τους. Ο ένας απέναντι στην άλλη. Σερβιρίστηκε η σούπα, τσούγκρισαν τα κόκκινα αυγά τους, δοκίμασαν το τουλουμοτύρι[1], ήπιαν από δυο γουλιές κόκκινο κρασί του αμπελιού τους, έτσι για το καλό, ψιθυρίζοντας Kristi Eshte Ringiallur.
Καθολικός αυτός, δηλαδή έτσι του είπαν, αφού όταν γεννήθηκε δεν υπήρχαν στην πατρίδα του, ούτε εκκλησιές, ούτε θρησκείες. Άθεη αυτή, δηλαδή έτσι της είπαν, αφού ο πατέρας της, ήταν μεγάλος αξιωματούχος του καθεστώτος. Δεν είχε ποτέ ακούσει τίποτα για τις γιορτές των Χριστιανών, αλλά ούτε γι αυτές των άλλων θρησκειών. Πώς βρέθηκαν κι αγαπήθηκαν, ήταν ιστορίες που ίσως θα μπορούσαν να τις θυμηθούν άλλες ώρες. Τότε προείχε η επιβίωση.
Πήρε τους δρόμους, μαζί με όλους τους νέους που έφευγαν την μαύρη εκείνη περίοδο, γεμάτοι φόβο και αγωνία, τραβώντας προς τον Νότο. Βουνά, λαγκάδια, απάτητες βουνοκορφές, ποτάμια, ζωσμένος με μια στρατιωτική χλαίνη κι ένα ζευγάρι, αμφίβολης ανθεκτικότητας παπούτσια, που τον εγκατέλειψαν στη διαδρομή, κατηφόρισε όπως μπορούσε, για να βρεθεί τελικά σ’ ένα νησί του Ανατολικού Αιγαίου. Απ’ αυτά που τα είχαν αφήσει πίσω τους, κυνηγώντας καλύτερη τύχη στην Αφρική, την Αυστραλία ακόμα και την Γερμανία οι περισσότεροι από τους νέους τους.
Δεν ήξερε τίποτα και κανέναν ο Ανδρέας, που αυτό το όνομα βρήκε εύκολο, να ξαναρχίσει τη ζωή του στον ξένο τόπο. Και πολλοί συμπατριώτες του, αυτό το όνομα επέλεξαν, ίσως γιατί περνούσε εύκολα. Τί να έλεγαν όταν τους έπιανε καμιά φορά κάποιος αστυνομικός; Εκερέμ, Μουσταφά, Αλή; Δε θα καλοπερνούσαν Άλλωστε δεν είχαν κάποιο έγγραφο, που να πιστοποιεί την ταυτότητά τους.
Περίοδος ελαιοσυγκομιδής ήταν την εποχή που έφτασε στη μικρή πόλη της εγκατάστασής του και οι μεγάλης ηλικίας κάτοικοί της, βρίσκονταν σε απόγνωση. Δεν είχαν χέρια να δουλέψουν τις ελιές. Κι αυτή η απόγνωση ήταν η ευκαιρία για τον Ανδρέα και τους συμπατριώτες του. Βρέθηκε μπροστά σ’ έναν άνθρωπο με περισσή κατανόηση και περισσότερο μυαλό απ’ τους άλλους. Που έψαχναν τις τοπικές εφημερίδες να ανακαλύψουν την πανομοιότυπη καθημερινή είδηση. «Βεβήλωση εξωκκλησίου» ή «κλοπή σε αφύλακτο εξοχικό» ή «απόπειρα βιασμού» με την πάντοτε σίγουρη κατάληξη. «Εικάζεται ότι ο δράστης είναι αλλοδαπός» που, φυσικά, δεν είχε συλληφθεί.
Έκαναν μια συμφωνία. Ο Ανδρέας θα μάζευε τον ελαιόκαρπο και ο ιδιοκτήτης θα του παραχωρούσε στέγη σ’ ένα παλιό σπιτάκι, σχεδόν ερείπιο, χτισμένο στο μεγάλο του κτήμα, χωρίς θέρμανση και νερό, την καθημερινή τροφή του κι ένα μεροκάματο, μισό απ’ αυτό που ζητούσαν οι ελάχιστοι πια ντόπιοι εργάτες γης. Δεν ήξερε τίποτα από ελιές, μαθαίνοντας σε πολύ λίγο να ραβδίζει, να μαζεύει τον καρπό κι αργότερα να κλαδεύει, να λιπαίνει, να γίνει τέλος πάντων ένας σωστός ελαιοκαλλιεργητής. Κι εκεί πάνω που άρχισε να στηρίζεται στα πόδια του, έφερε και την γυναίκα του με το πρώτο παιδί τους από την Αλβανία. Νόμιμα τώρα. Συνέχισε να δουλεύει σε κήπους, σε αγρούς, σε οικοδομές. Γεννήθηκε και το δεύτερο παιδί του. Ήθελε πια να γίνει πολίτης της χώρας, όπου ζούσε. Με πρώτο βήμα κοινωνικής ενσωμάτωσης το θρήσκευμα των παιδιών. Ορθόδοξα. Γιατί στη μικρή μας πόλη, όπως άλλωστε και στη μικρή μας χώρα, όλα έπρεπε να είναι δικά μας. Να είναι κάτι από μας. Κι αυτός παρότι δεν ξεχνούσε, όπως του είπαν, πως είναι Καθολικός, πήγαινε τακτικά στην (Ορθόδοξη προφανώς) εκκλησία, μετέχοντας στις τελετές και τις εκδηλώσεις. Κι αυτό όμως δεν το έβλεπαν με καλό μάτι οι ακραιφνείς Έλληνες, δεν ήταν δα και πολλοί στην μικρή μας πόλη και δεν ξεχνούσαν να του κάνουν κάπου - κάπου και καμιά ζημιά. Πότε στο αγροτικό του, πότε στο μηχανάκι του, πότε στα εργαλεία που χρησιμοποιούσε, τονίζοντας ταυτόχρονα και το σύνθημα που επικράτησε για πολλά χρόνια: «Δεν θα γίνεις Έλληνας ποτέ, Αλβανέ, Αλβανέ!»
Κάπως έτσι σκεφτότανε κι ο δον Μπαζίλιο εφημέριος της εκκλησίας που πήγαινε η μητέρα του, που την επισκέπτονταν δύο φορές το χρόνο, όταν έμαθε πως τα παιδιά του θα τα βαφτίσει Ορθόδοξα. «Δεν μπορεί να γίνει αυτό, προσβάλεις τη μνήμη του παππού σου που υπηρέτησε με ζήλο την εκκλησία και του πατέρα σου που έκανε το ίδιο όσο μπορούσε και του επέτρεπαν οι συνθήκες. Αν επιμένεις, θα διαγραφείς από τα μητρώα της Κοινότητας, με όλες τις συνέπειες». Τί ήξερε τις συνέπειες, αλλά τα παιδιά του έπρεπε να συμβαδίζουν με την κοινωνία στην οποία ζούσαν. Δεν είχε ποτέ σχεδόν την επιθυμία να τραγουδήσει, αλλά βιώνοντας όλα αυτά του έρχονταν στο νου οι στίχοι ενός τραγουδιού, που δεν θυμόταν πού το είχε ακούσει: «Παλιά πατρίδα μου χαμένη / Σύνορα κλειστά στο χθες / Και καινούργια μου πιο ξένη / Ξένος είμαι δυο φορές»[2].
Τα παιδιά του τελείωσαν το σχολείο κι έπρεπε να διαλέξουν τους δρόμους που θα πάρουν. Ο ένας έφυγε για το Λονδίνο, η άλλη τέλειωσε ελληνικό πανεπιστήμιο, πέφτοντας όμως στην μεγάλη οικονομική κρίση, πήρε κι αυτή των ομματιών της για το Λονδίνο, για δουλειά. Όμως η πανδημία του κορωνοϊού σε συνδυασμό με το brexit, δεν της επέτρεπε να γυρίσει στην πατρίδα.
Τρεις βδομάδες πριν, είχαν ανταλλάξει πασχαλινές ευχές με τη μητέρα του και τον αδερφό του στη Ρώμη, που ως Kαθολικοί, συναντούσαν πιο γρήγορα την Ανάσταση. Είπανε το Kristi Eshte Ringiallur, θυμήθηκαν παλιές ιστορίες και κλείσανε το τηλέφωνο. Σχεδόν ευχαριστημένοι. Το ίδιο όμως έγινε και με τα παιδιά του, που κι αυτά στο Λονδίνο την ίδια Ανάσταση είχανε, λέγοντας στο τέλος καλή αντάμωση. Για τον γιο του δεν το πίστευε και πολύ, αφού είχε παντρευτεί και του είχε χαρίσει ένα εγγονάκι, μ’ ένα περίεργο όνομα. Ούτε αλβανικό, ούτε ελληνικό, ούτε εγγλέζικο. Όπως και να το κάνουμε ρίζα του ήταν και δάκρυζε όταν άκουγε απ’ τα χειλάκια του, τη λέξη παππού. Για την κόρη όμως είχε ελπίδες. Επιστήμων ήταν, νέα, έξυπνη, κέρδιζε τους ανθρώπους.
Όλα γύριζαν στο κεφάλι του. Ήπιε μια μεγάλη γουλιά κόκκινο κρασί, απ’ το δικό του, άφησε να λειώσει στο στόμα του κι ένα κομμάτι τουλουμοτύρι από κατσικίσιο γάλα δικό του και είπε Χριστός Ανέστη, αυτή τη φορά στα ελληνικά, εισπράττοντας από την γυναίκα του, ένα συγκαταβατικό κούνημα της κεφαλής. Του ήρθε να πει το τραγούδι που τον σημάδεψε, κάπως διασκευασμένο, αλλά δεν ήθελε να πικράνει τη γυναίκα του. Το σκεφτόταν όμως τονίζοντας, πως με τις καταστάσεις που ζούσε οι ρίζες του είχαν τρεις ίσως και περισσότερες ξένες. Ύστερα πήρε το κινητό και κάλεσε με Viber τα παιδιά του, να δει και ν’ ακούσει τον εγγονό του, που δεν ήξερε ακόμα για Αναστάσεις πρώιμες και όψιμες. Προσπαθώντας μόνο να συλλαβίζει λέξεις. Τη μάνα του δεν θα την έπαιρνε, τουλάχιστον σήμερα, γιατί πού να μπερδεύεται η γυναίκα με Χριστούς Καθολικούς και Ορθόδοξους. Αυτή έναν ήξερε και σ’ αυτόν συνέχιζε να ελπίζει, παρ’ όλο που τη γλύκα του δεν την είδε ως τα σήμερα.


Κωνσταντίνος Παρθένης, Η Ανάσταση, (1917-1919)· Λάδι σε καμβά 123,5Χ135,5.

[1] Τουλουμοτύρι, μαλακό κατσικίσιο (συνήθως) τυρί, πηγμένο σε τουλούμι (ολόκληρη προβιά μικρού ζώου) με γάλα, πιπέρια και λίγο λάδι, συνηθισμένο πολύ στη Λέσβο το Πάσχα.
[2] Στίχοι από το τραγούδι: «Δυο ξένοι» του Νίκου Πορτοκάλογλου.

Τετάρτη 5 Μαΐου 2021

Στη σκιά των ιστορικών γεγονότων


Στη σκιά των ιστορικών γεγονότων που σημάδεψαν την ιστορία αυτών των «πρώτων» διακοσίων ετών, στο υπόβαθρο της ελληνικής κοινωνίας, το ρεύμα του θυμού δεν έπαψε ποτέ να παρασύρει με την ορμή του τη συλλογική μας συμπεριφορά. 
Πώς επηρέασε τις εμφύλιες συγκρούσεις που ξεκίνησαν από την εμβρυακή κιόλας ηλικία του νεοελληνικού κράτους; Πώς λειτούργησε ως κινητήρια δύναμη της Μεγάλης Ιδέας που αποδείχθηκε αυτοκτονική; Πώς οι «θυμωμένες πληγές» του Μακρυγιάννη έγιναν ο συναισθηματικός οδηγός της Τρίτης Ελληνικής Δημοκρατίας; Και πώς ο «θυμός», που σήμαινε ψυχή στον Όμηρο, έφτασε να σημαίνει για τους Νεοέλληνες οργή και να θεωρείται ως πιστοποιητικό γνησιότητας της εθνικής μας ταυτότητας, ταυτίζοντας υποσυνείδητα την ψυχή μας με την οργή;
Ο Τάκης Θεοδωρόπουλος στο σύντομο αυτό κείμενο συνθέτει το ψυχογράφημα των δύο πρώτων αιώνων της ιστορίας του νεοελληνικού κράτους. Ένα κράτος που παλεύει να βρει τα όρια ενός οργισμένου Έθνους· [από το οπισθόφυλλο του βιβλίου].


«Λέγεται πως ο Καβάφης διάβαζε τον Κωνσταντίνο Παπαρρηγόπουλο ως livre de chevet, βιβλίο που έχεις στο κομοδίνο και σε λυτρώνει από τον κάματο και τις σκέψεις της ημέρας. Δεν ξέρω αν είναι αλήθεια, δεν θυμάμαι καν πού το διάβασα, όμως δεν χρειάζεται να είναι αλήθεια. Φτάνει η ποίηση του Καβάφη για να το πιστοποιήσει. […] 
»Έργο αναφοράς είναι η βιογραφία που του αφιέρωσε ο Κ. Θ. Δημαράς. Εκεί μαθαίνουμε για τα προβλήματα που αντιμετώπισε με τον διορισμό του, για την ισόβια οικονομική του δυσπραγία, για την αξιοπρέπειά του. Του άρεσε, λέγεται, να ντύνεται κομψά και ο Δημαράς παρατηρεί ότι φορούσε κίτρινα γάντια. Ως το τέλος της ζωής του κάθε χρόνο έκανε ένα ταξίδι στις πόλεις της Ευρώπης για να ζητήσει από του φίλους του βοήθεια για την Ελλάδα. Ήταν χτυπημένος από τη μοίρα. Ο γιός του, ο ποιητής Δημήτριος Παπαρρηγόπουλος, αυτοκτόνησε νεότατος. Ο τάφος του ιστορικού βρίσκεται στο Α΄ Νεκροταφείο. Τελευταία φορά που τον επισκέφθηκα, πριν από χρόνια, ήταν σε πλήρη εγκατάλειψη, όπως και το έργο του Κωνσταντίνου Παπαρρηγόπουλου.
»Προ καιρού η επιτροπή για τους εορτασμούς των διακοσίων ετών αναφέρθηκε σ’ αυτόν με ένα tweet, αν δεν κάνω λάθος. Το μόνο που βρήκαν να πουν ήταν ότι απάντησε στον Φαλμεράιερ και στις θεωρίες του για τον εκσλαβισμό των Ελλήνων με ένα σύντομο κείμενο που φέρει τον τίτλο “Περί της εποικήσεως σλαβικών τινών φυλών εις την Πελοπόννησον”. Τον αναφέρουν επίσης ως υπέρμαχο της Μεγάλης Ιδέας που επηρέασε αρκετούς από τους πολιτικούς της εποχής του. Ξεμπερδεύουν δε με το έργο του λέγοντας ότι έπαιξε ρόλο στη διαμόρφωση της εθνικής ιδεολογίας. Με δυό λόγια, για τους σημερινούς κήνσορες πάσης προόδου, οι οποίοι κρίνουν τη δημιουργία βάσει δικών τους ιδεολογικών συντεταγμένων, ο Παπαρρηγόπουλος δεν ήταν τίποτε παραπάνω από ένας επίδοξος προπαγανδιστής της Μεγάλης Ιδέας. Αναρωτιέμαι πόσοι απ’ αυτούς έχουν διαβάσει την Ιστορία του Ελληνικού Έθνους και πόσοι είναι εις θέσιν να συλλάβουν το μεγαλείο μιας αφηγηματικής ιδιοφυίας που οδηγεί τον αναγνώστη ξεκινώνοντας από τη βαθιά μυθολογία, τον Κρόνο και τη Ρέα, και φτάνει μέσα από τον λαβύρινθο των αιώνων ως την Επανάσταση του 1821. Και πόσοι είναι εις θέσιν σήμερα να αντιληφθούν τη γενναιοδωρία της συγγραφικής του δημιουργίας, που οικοδόμησε έναν καθεδρικό ναό για να κατοικήσει η εθνική συνείδηση και για να αποκτήσει η αντίληψη περί “πατρίδος” ένα ορίζοντα ευρύτερο από το χωριό και τις πληγές του κάθε εγώ – όσο ηρωικό κι αν ήταν».

ΤΑΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΛΥΛΟΣ. (2020). Τα πρώτα διακόσια χρόνια είναι δύσκολα. Δύο αιώνες νευρικής κρίσης. Αθήνα: Μεταίχμιο, σσ. 98, 103-105.

Σαν να 'ρχεσαι από το μέλλον...

 

Δευτέρα 3 Μαΐου 2021

Ποίηση - Φιλοσοφία - Ανάσταση

«ΜΟΡΦΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ (ΚΑΙ ΜΕΡΙΚΑ ΑΚΟΜΑ) – Εάν μη ο κόκος του σίτου πεσών εις την γην αποθάνη, αυτός μόνος μένει· εάν δεν αποθάνη (με του ποιήματος το νεκρό απολίθωμα γραμμένο απάνω στη σελίδα) πολύν καρπόν φέρει (ο καρπός είναι η ποίηση ή όποια τέχνη). Δίχως ΑΥΤΟ δεν υπάρχει ποίηση. Αν δεν πεθάνει ή απολιθωθεί - με το ποίημα γραμμένο  απάνω στη σελίδα – η ποίηση, χάνεται, διαλύεται, αυτή μόνη μένει, απομένει μονάχη, δίχως καρπό. Αν όμως απολιθωθεί απάνω στη σελίδα, εάν δε αποθάνη, έχομε την ποιητική καρποφορία, τον πλούσιο καρπό της ποίησης, πολύν καρπόν φέρει. Ο θάνατος είναι η ζωή (και το αντίθετο). Για τούτο και στον Πλάτωνα οι ορθώς φιλοσοφούντες αποθνήσκειν μελετώσι. Με τον τρόπο αυτόν και ο φιλόσοφος πολύν καρπόν φέρει. Διαφορετικά, αν ο φιλόσοφος δεν καταλάβει πως ο θάνατος είναι δουλειά του, δεν κάνει τίποτα, αυτός μόνος μένει. Έτσι και με την ποίηση, ή όποια άλλη τέχνη. Έτσι και με όλα στη ζωή. Ο δρόμος περνάει, με διαφορετικά λόγια, μέσα από το Θάνατο για να φτάσει μια μέρα στην Ανάσταση. ΑΥΤΟ (συμβαίνει) με όλα και σε όλα. Ο Xριστός μάς μιλάει με τη γλώσσα του Ιωάννη: εγώ είμι η ανάστασις και η ζωή. ο πιστεύων εις εμέ, καν αποθάνη, ζήσεται. Είτε το ξέρει είτε δεν το ξέρει – και προ Χριστού και μετά Χριστόν – ο ποιητής ή ο δημιουργός πιστεύει στην Ανάσταση (στο Χριστό) από τη στιγμή που εμπιστεύεται το απολίθωμα του ποιήματος απάνω στη σελίδα, με την ελπίδα της ποιητικής καρποφορίας. Et tour le reste est literature».


ΖΗΣΙΜΟΣ ΛΟΡΕΝΤΖΑΤΟΣ. (2009). Collectanea. Αθήνα: Δόμος, σ. 245 [484].