O «Άταφος Νεκρός» εξακολουθεί να παραμένει νεκρός και άταφος

Του ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑ

Εδώ και δύο αιώνες, από τότε που γίναμε κρατίδιο και έχουμε οργανωμένο εκπαιδευτικό σύστημα, οι κυβερνώντες κάθε κομματικής ιδεολογίας, ενώ προσπαθούν κουτσά - στραβά να βρουν σταθερό βηματισμό, νομοθετώντας και κάνοντας εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις, ο «Άταφος Νεκρός» όπως έλεγε κι ο Δημήτρης Γληνός που, άλλος, δεν είναι από το εκπαιδευτικό μας σύστημα, εξακολουθεί να παραμένει νεκρός και άταφος. Αναρωτιέμαι πως μέσα σ’ ένα τόπο όπως είναι η πατρίδα μας, με πλουσιότατη εκπαιδευτική παράδοση, χαμένη μέσα στους αιώνες της μακρόχρονης ιστορίας, η μεταρρύθμιση ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί. Όσοι μελετούμε τα της ελληνικής παιδείας ζητήματα, είναι σίγουρο ότι θα ‘χουμε διαβάσει το κλασικό δίτομο έργο του Αλέξη Δημαρά: Η μεταρρύθμιση που δεν έγινε. Διαβάζοντάς το και συχνά ξεφυλλίζοντάς το, θεωρώ σκόπιμο, στη συζήτηση για τα εκπαιδευτικά μας πράγματα, να σταθούμε έστω και για λίγο σ' ένα ψήλωμα, κι απ’ αυτό ως παρατηρητές κι όχι ως διδάσκοντες να στοχαστούμε τι τέλος πάντων γίνεται στην εκπαίδευσή μας, στην ολότητά της, γιατί «ή ο γιαλός είναι στραβός ή στραβά αρμενίζουμε;» Γιατί οι σκοποί, τα προγράμματα, οι μέθοδοι, τα βιβλία, ολάκερο δηλαδή το περιβάλλον της εκπαίδευσή μας είναι χαμένο και θαλασσοδαρμένο στο πέλαγος;


Γιάννης Χριστοφόρου. Μαύρη φιγούρα σε μπλε φόντο. ΠΗΓΗ ΕΙΚΟΝΑΣ: eikastikon

Τετάρτη 20 Νοεμβρίου 2024

«ΕΝ ΕΙΡΗΝΗ ΠΡΟΕΛΘΩΜΕΝ»: Η αποστολή της Εκκλησίας για καταλλαγή

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


Την Πέμπτη 21 Νοεμβρίου, 8 μ.μ. ώρα Ελλάδας, θα πραγματοποιηθεί η επόμενη εκδήλωση του κύκλου «Η λειτουργία μετά τη λειτουργία», που θα είναι μια στρογγυλή τράπεζα με τίτλο «"Εν ειρήνη προέλθωμεν": Η αποστολή της Εκκλησίας για καταλλαγή». Συμμετέχουν ως ομιλητές ο καθηγητής Constantin Sigov και ο Δρ. Georges el-Hage. Είναι η δεύτερη εκδήλωση της σειράς, η οποία διοργανώνεται από την Ιερά Μητρόπολη Γαλλίας και το Βικαριάτο των Γαλλόφωνων Ενοριών (Vicariate Sainte Marie de Paris et Saint Alexis d'Ugine, Οικουμενικό Πατριαρχείο), σε συνεργασία με την Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών Βόλου. Η εκδήλωση θα είναι προσβάσιμη διαδικτυακά είτε μέσω του Zoom (στη διεύθυνση https://us02web.zoom.us/j/88550815627, με δωρεάν εγγραφή στη διεύθυνση https://vicariatorthodoxe.fr/inscription-catechese/) είτε μέσω του καναλιού YouTube του Βικαριάτου, στη διεύθυνση https://www.youtube.com/c/lalettreduvicariat. Η εκδήλωση, η οποία είχε προγραμματιστεί για τον περασμένο Μάιο και τελικά αναβλήθηκε, θα γίνει στα γαλλικά.
Η σύγκρουση στην Ουκρανία εκ φύσεως καθιστά ζήτημα ύψιστης σημασίας τον πόλεμο και την αποστολή της Εκκλησίας. Ο πόλεμος ο οποίος που ξεκίνησε με συστηματικά ψεύδη, με τη διαστρέβλωση της πραγματικότητας, έχει μια πνευματική διάσταση χωρίς προηγούμενο στην πρόσφατη ιστορία. Σήμερα, χρειαζόμαστε μια ευρεία συμμαχία όλων εκείνων που εργάζονται για να πουν την αλήθεια, με στόχο να υπάρξει ένας χώρος όπου η αλήθεια και η ανθρώπινη αξιοπρέπεια να γίνεται σεβαστές. Είναι καθήκον κάθε πιστού να πει ξεκάθαρα ότι η εργαλειοποίηση του Χριστιανισμού που πραγματοποιήθηκε από τον Πούτιν είναι μια αίρεση, μια ριζική διαστρέβλωση και μια προσέγγιση εντελώς κυνική. Είναι καθήκον των χριστιανών στην Ευρώπη να μιλήσουν εναντίον αυτής της χειραγώγησης της πνευματικότητας και της διαστρέβλωσης του ευαγγελικού λόγου, να υπενθυμίσουν τις Δέκα Εντολές –την απαγόρευση του φόνου, της κλοπής και του ψέματος– και τους Ψαλμούς υπέρ της δικαιοσύνης.
Ο Κονσταντίν Σιγκώφ είναι καθηγητής φιλοσοφίας και διευθυντής του Ευρωπαϊκού Ερευνητικού Κέντρου Ανθρωπιστικών Επιστημών στο Εθνικό Πανεπιστήμιο «Ακαδημία Μογίλα» του Κιέβου και επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Aix-Marseille. Διετέλεσε Αναπληρωτής Διευθυντής στη Σχολή Κοινωνικών Επιστημών, μέλος της συντακτικής ομάδας του European Vocabulary of Philosophies και βραβευμένος από το πρόγραμμα PAUSE στο Πανεπιστήμιο Paris 8 το 2023-2024. Ίδρυσε στο Κίεβο τον εκδοτικό οίκο «Ντουχ ι λίτερα» [Πνεύμα και γράμματα], ο οποίος δημοσιεύει μεταφράσεις γαλλικών έργων φιλοσοφίας και ανθρωπιστικών επιστημών στα ουκρανικά. Σημαντική πνευματική προσωπικότητα στην αντίσταση κατά της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, έχει εκδώσει τέσσερα βιβλία στη Γαλλία και διεθνώς σχετικά με το θέμα, μεταξύ των οποίων το 2023 «The Courage of Ukraine» [Το θάρρος της Ουκρανίας] (Éditions du Cerf) και «Philosopher sous les bombes: Avec l’Ukraine en résistance» [Φιλοσοφώντας κάτω από τις βόμβες: Η αντίσταση στην Ουκρανία] (PUF).
Ο Δρ. Ζωρζ ελ-Χατζ γεννήθηκε στη Βηρυτό και εργάστηκε στα χρηματοοικονομικά και τις τράπεζες πριν στραφεί στη θεολογία και την ιστορία. Σπούδασε θεολογία στο Ινστιτούτο του αγίου Σεργίου, στο Καθολικό Πανεπιστήμιο του Παρισιού και στη Σχολή Loyola (Ιησουιτικό ινστιτούτο), καθώς και ιστορία στη Σορβόννη-Παρίσι. Διδάσκει Πατερική, Ορθόδοξη ιεραποστολή και ιστορία του Οικουμενικού Κινήματος στο Καθολικό Ινστιτούτο του Παρισιού. Σήμερα είναι Πρόεδρος του «Συνδέσμου», της παγκόσμιας Ομοσπονδίας Ορθόδοξων Νεολαιών.

Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2024

Το ΠΑΤΡΙΣ - ΘΡΗΣΚΕΙΑ - ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ως ιδεολογηματικό καταφύγιο


ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ των ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ. Δευτέρα, 18 Νοεμβρίου 2024.

Το τρίπτυχο είναι ειδωλολατρικό -όπως το θαμπωμένο βλέμμα του κάθε ειδωλολάτρη- καθότι εθνοκάπηλα υποκριτικό και απύθμενα κομφορμιστικό και φανατικό ενώ δεν έχει καμία σχέση με την ελεύθερη αγάπη του χριστιανισμού και, επιπλέον, ο εθνικισμός είναι ο εχθρός του έθνους, η θρησκεία ο εχθρός της εκκλησιαστικής Ορθοδοξίας και η «χρυσή οικογενειούλα», ως ναρκισσιστική και αυτοαναφορική, ο εχθρός της ευχαριστιακής χριστιανικής κοινότητας στην οποία υπερβαίνονται οι δεσμοί αίματος και γης εν ονόματι της πνευματικότητας και της αισθαντικότητας και της ανθρώπινης αδελφοσύνης.
Το αθεολόγητο και μανιώδες αυτό τρίπτυχο έχει ασφαλώς το ανάλογό του στο υποκριτικό τρίπτυχο «άλλα σκέφτομαι, άλλα λέω και άλλα κάνω» ενώ δεν έχει καμία σχέση με το όντως θρησκευτικό «καλές σκέψεις, καλά λόγια, καλές πράξεις». Ας υπενθυμίσουμε ότι, θεολογικά, ειδωλολατρία είναι κυρίως η εσωτερική και εγωκεντρική συσπείρωση του ανθρώπου στον εαυτό του, μόνο και μόνο γιατί φοβάται μήπως διαλυθεί το είδωλο της ύπαρξής του που καθρεφτίζεται στο μηδέν, αντί της πορείας δημιουργικής τελείωσης καθ’ ομοίωσιν Θεού (Νίκος Ματσούκας).
Κοινωνιοψυχολογικά, για τον Έριχ Φρομ, «το κοινό σε όλα τα παρακάτω φαινόμενα -τη λατρεία των ειδώλων, την ειδωλολατρική λατρεία του θεού, την ειδωλολατρική αγάπη για ένα πρόσωπο, τη λατρεία του πολιτικού ηγέτη ή του κράτους και την ειδωλολατρική λατρεία των εξωτερικεύσεων των παράλογων παθών- είναι το προτσές της αλλοτρίωσης. Είναι το γεγονός ότι ο άνθρωπος δεν αισθάνεται τον εαυτό του ως τον ενεργό φορέα των δυνάμεών του, αλλά σαν ένα αδύναμο “πράγμα” που εξαρτάται από εξωτερικές δυνάμεις στις οποίες έχει προβάλει τη ζωική του ουσία», δηλαδή, θα προσθέταμε, το πράγμα-εθνικιστής και εθνοκάπηλος εξαρτάται από την εξωτερική δύναμη ΠΑΤΡΙΣ, το πράγμα-θρησκόληπτος υποκριτής από την εξωτερική δύναμη ΘΡΗΣΚΕΙΑ, το πράγμα-νοικοκυραίος από την εξωτερική δύναμη ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ, ενώ η όντως ζωική ουσία είναι ο πηγαίος και φιλειρηνικός πατριωτισμός, η ευχαριστιακή-κοινοτική σχεσιακότητα, η οικουμενική οικογένεια (π.χ. μέσα από τα δικά του παιδιά να αγαπά κανείς τα παιδιά όλου του κόσμου), δηλαδή έχουμε τελικά πλήρη διαβολική και αλλοτριωτική αντιστροφή της γλυκιάς πραγματικότητας. Το τρίπτυχο λειτουργεί ως σωσίβιο για να μην πνιγούν οι ανασφαλείς μέσα στη θάλασσα της κατασκευασμένης αβεβαιότητας και του τεχνητού φόβου αντί να πάρουν τη ζωή τους στα χέρια τους.
Ο χριστιανός είναι ένας χωροχρονικός ταξιδιώτης που με ελεύθερη αγάπη σχετίζεται με τον εαυτό του, την πατρίδα του -με τη φυσική προς αυτήν αγάπη-, το σύμπαν ολόκληρο και το κάθε Αλλο ακομπλεξάριστα και όχι απολυτοποιημένα εθνικιστικά και έμμονα ειδωλολατρικά, αλλά μέσα στην εμπιστοσύνη ενός δημοκρατικά διαθρησκειακού και διαπολιτισμικού διαλόγου. Οι ναζιστο-φασιστικές κραυγές με τα ψευδοσυναισθηματικά παραληρήματα και το φαιδρό νταηλίκι, που πληθαίνουν στον δημόσιο χώρο, όπως και οι υποκριτικοί ψευδοαγγελισμοί των χριστιανιζόντων αντιμετωπίζονται με τα διαυγή δημοκρατικά έλλογα αισθήματα ενώ το κράτος-έθνος τους και τα οικονομικά συμφέροντα των μεγαλοεπιτήδειων κάθε λογής συμπλέουν.
Οι ναζοφασίστες και οι ψευτοδημοκράτες είναι οι δύο όψεις του ίδιου κάλπικου νομίσματος που λέγεται ανελευθερία και κουτάλα της εξουσίας με την αγαστή συνεργασία του Ιερατείου. Υπόκοσμος - κατά τον πάντα ζωντανό Καραϊβάζ. Ας ξανακούσουμε τα κλασικά τραγούδια των Ο.Ρ.Α. όπως το «Αϊντε» ή το «Εντάξει»… Ενας άνθρωπος που στην καθημερινή ζωή δεν είναι τίποτε άλλο από ένα εμπόρευμα που παράγει εμπορεύματα και μέρος ενός μηχανισμού που παράγει αξία, εύκολα μπορεί να γίνει μέρος ενός μηχανισμού που βλέπει εχθρό τον άλλον άνθρωπο ή το άλλο έθνος (Πρένταγκ Βρανίτσκι). Και κάνα «ουαί» είναι απαραίτητο, ας αγανακτήσουμε επιτέλους, οργή, όχι μίσος, και ταυτόχρονα να ξαναβρούμε το πολιτικό νόημα της αγάπης… Οι ΕΑΜικοί παπάδες και μητροπολίτες θα ’ναι αρωγοί…
Όπως και ένας παπα-Σπύρος Ζαφείρης του ΕΔΕΣ, ηρωικός μαχητής στον Γοργοπόταμο. Όπως και κάθε σκεπτόμενος και αισθανόμενος και πράττων αντισυστημικός δημοκράτης πολίτης ανεξαρτήτως πολιτικής ταμπέλας ενώ οι φασίστες πάντα είναι τα τσιράκια των αφεντικών και πολλοί «αντιεξουσιαστές» τα τσιράκια του εαυτού τους.
Ο Χριστιανισμός δεν είναι θρησκεία αλλά ένα πελώριο Κίνημα Ζωής κατά τον αιώνιο παπα-Γιώργη Πυρουνάκη. Η μετάνοια είναι αναμοχλευτική δύναμη για κάθαρση αισθημάτων, διάνοιας και βούλησης, είναι η αυθεντική χρήση της ελευθερίας που αναδημιουργεί τις προϋποθέσεις για νέα ζωή κατά τον πάντα ζωντανό Νίκο Νησιώτη. Η μετάνοια είναι πάντοτε μια κρίση, δηλαδή μια στάθμιση των πραγμάτων, μια εκτίμηση των καταστάσεων, με άλλες λέξεις μια ενέργεια λογική κατά τον Γεώργιο Φλωρόφσκυ. Τι σχέση έχουν τα παραπάνω με τους μάγους των παραεκκλησιαστικών οργανώσεων-σεκτών και τους θρησκόληπτους υπηκόους του ολοκληρωτικού γεροντισμού κ.λπ.;

Περίπατος στον Καστανιώνα της Αγιάσου

Του ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑ


Η Αγιάσος είναι ένας ιδιαίτερος τόπος, τόσο σε ανθρωπολογικό όσο και σε περιβαλλοντικό πεδίο. Με περίπατο στον καστανιώνα της, ένας εθνογράφος ή κοινωνικός ανθρωπολόγος άνετα θα μπορούσε να τον αντιπαραβάλλει με τόπους ξένους και μακρινούς. Οι Αγιασιώτες είναι σαν τους ιθαγενείς, παθιασμένοι με την πατρίδα τους και προσκολλημένοι στο χώμα που περπατούν. Θυμίζουν όσα γράφει ο Κλωντ Λεβί Στρως στην Άγρια Σκέψη:
«Τα βουνά, τα ρυάκια, οι πηγές και οι βάλτοι δεν αντιπροσωπεύουν γι’ αυτόν [τον ιθαγενή] απλώς ωραίες ή αξιοπρόσεκτες απόψεις του τοπίου. Καθετί από αυτά αποτελεί έργο ενός από τους προγόνους από τους οποίους κατάγεται. Στο τοπίο που τον περιβάλλει διαβάζει την ιστορία των ηρωικών πράξεων και των κατορθωμάτων των αθάνατων όντων που λατρεύει: όντων που για μια σύντομη στιγμή μπορούν ακόμη να πάρουν ανθρώπινη μορφή· όντων πολλά από τα οποία του είναι γνωστά από άμεση εμπειρία ως πατέρες, παππούδες, αδελφοί, μητέρες και αδελφές. Ολόκληρος ο τόπος είναι γι’ αυτόν ένα παλιό αλλά πάντοτε ζωντανό γενεαλογικό δέντρο. Κάθε ιθαγενής αντιλαμβάνεται την ιστορία του τοτεμικού προγόνου του σαν μία σχέση των δικών του πράξεων, στην αρχή του χρόνου και στην αυγή της ίδιας της ζωής, όταν ο κόσμος, έτσι όπως τον ξέρουμε σήμερα, ήταν ακόμα σε χέρια παντοδύναμα που τον έπλαθαν και του έδιναν μορφή». CLAUDE LEVI – STAUSS. (1977). Άγρια Σκέψη, εισαγωγή – σχόλια Άλκη Κυριακίδου – Νέστορος, μτφρ. Εύα Καλπουρτζή, Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση, σ. 345.

Σάββατο 16 Νοεμβρίου 2024

17 Νοεμβρίου 1913: ενώ οδεύεις στο θάνατο, ενώ ο θάνατος σε ζώνει...

Εχθές, στη γιορτή – μνημόσυνο για το Πολυτεχνείο, στο σχολείο μου, ο προσκεκλημένος ομιλητής κ. Απόστολος Κομνηνάκας, πρωτοετής το 1973 φοιτητής της Νομικής Σχολής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, αφηγήθηκε την ιστορία φοιτητή που, κατά την έξοδο των φοιτητών, μετά την εισβολή του τανκς στο χώρο του Πολυτεχνείου, άνοιξε το πουκάμισο και στα στήθη του είχε γραμμένο: «τι 20, τι 80, ο θάνατος». Τέτοια συνθήματα, όχι σε τοίχους, αλλά πάνω στο ίδιο το σώμα σου δείχνουν τη δυσερμήνευτη διαίσθηση(;) - ενώ οδεύεις στο θάνατο, ενώ ο θάνατος σε ζώνει, με παλληκαριά τον πολιορκείς και ως σκέψη και ως βιολογική κατάληξη! Α.Ι.Κ.


ΠΗΓΗ ΕΙΚΟΝΑΣ: SLpress

Η ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΣΤΟΝ 21ο ΑΙΩΝΑ. ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


Το Συνέδριο εντάσσεται στη σειρά των Διεθνών Θεολογικών Συνεδρίων που πραγματοποιήθηκαν στην Αθήνα κατά τον 20ό αιώνα (1936 και 1976) και στοχεύει στην ανάδειξη, διερεύνηση και συμβολή στα καίρια ζητήματα και προβλήματα που απασχολούν την Ορθόδοξη Θεολογία σε πανορθόδοξο επίπεδο κατά τον 21ο αιώνα. Ειδικότερα, το Συνέδριο θα εξετάσει τη θέση και την αποστολή της Ορθόδοξης Εκκλησίας και Θεολογίας στις νέες ιστορικές, γεωπολιτικές, κοινωνικές και πολιτισμικές συνθήκες, προκειμένου να εκφράσει εκ νέου την πλούσια κληρονομιά, την έμπρακτη διακονία, την προφητική μαρτυρία και λειτουργία της στον σύγχρονο κόσμο. Οι ιδιαίτερες θεματικές που θα απασχολήσουν το Συνέδριο αφορούν στη σπουδή και στην κριτική τοποθέτηση απέναντι στη σχέση της Ορθόδοξης Θεολογίας πρώτιστα με την Εκκλησία, με το πανεπιστήμιο και με την κοινωνία, καθώς επίσης και στον διάλογό της με τις επιστήμες, την τεχνολογία, τον πολιτισμό και, ακολούθως, με τα σύγχρονα θεολογικά και πνευματικά ρεύματα.


Κυριακή 10 Νοεμβρίου 2024

Αυτά για το μεταναστευτικό… στις ΗΠΑ του Ντόναλντ Τραμπ


Ο γνωστός και μη εξαιρετέος καθηγητής του Χάρβανττ Σάμιουελ Χάντινγκτον –τον θυμόμαστε από το βιβλίο του Η σύγκρουση των πολιτισμών και ο ανασχηματισμός της παγκόσμιας τάξης, προκλητικό και προφητικό θα ‘λεγα για την εποχή που κυκλοφόρησε (στα 1999)- σ’ άλλο βιβλίο του, το: Ποιοι είμαστε; Η αμερικανική ταυτότητα στην εποχή μας, στις σελίδες που αφιερώνει για τις άλλες εθνικές ταυτότητες αλλά και τις υποεθνικές ταυτότητες, καταγραφεί μια τηλεφωνική συνέντευξη του Γουόρντ Κόνερλι σε δημοσιογράφο των New York Times. Ο Κόνερλι υπήρξε υποστηρικτής μιας πρωτοβουλίας – διαδικασίας θέσπισης νόμων μέσω της λαϊκής ψήφου, η οποία αφορούσε προγράμματα ένταξης μειονοτήτων, όσον αφορά ζητήματα απασχόλησης και εκπαίδευσης, προκειμένου να εξισορροπηθούν οι διακρίσεις του παρελθόντος.
Ιδού η σχετική συνομιλία:
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: «Τι είσαστε;»
ΚΟΝΕΡΛΙ: «Είμαι Αμερικανός».
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: «Όχι, όχι, όχι! Τι είσαστε εσείς;»
ΚΟΝΕΡΛΙ: «Ναι, ναι, ναι! Είμαι Αμερικανός».
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: «Δεν είναι αυτό που εννοώ. Μου είπαν ότι είσαστε Αφρικανο-αμερικανός. Ντρέπεστε που είσαστε Αφρικανο-αμερικανός;»
ΚΟΝΕΡΛΙ: «Όχι, απλώς είμαι υπερήφανος που είμαι Αμερικανός».
Υπάρχει και συνέχεια: ο Κόνερλι εξήγησε ότι στους προγόνους τους συγκαταλέγονταν Αφρικανοί, Γάλλοι, Ιρλανδοί και Αμερικανοί Ινδιάνοι και ο διάλογος κατέληξε:
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: «Όλα αυτά τι σας κάνουν;»
ΚΟΝΕΡΛΙ: «Όλα αυτά με κάνουν έναν ολόκληρο Αμερικανό!»· ΣΑΜΙΟΥΕΛ ΧΑΝΤΙΝΓΚΤΟΝ. (2005). Ποιοι είμαστε; Η αμερικανική ταυτότητα στην εποχή μας, μτφρ. Αριάδνη Αλαβάνου, Αθήνα: Εκδοτικός Οργανισμός Λιβάνη, σσ. 29-30.
Αξίζει, εδώ, να σημειώσω ότι στο πολυσέλιδο βιβλίο του ο Χάντινγκτον, αφιερώνει πολλές σελίδες στη θρησκευτική κουλτούρα των Αμερικανών και πως αυτή εμπλέκεται ενεργά στην πολιτική. Α.Ι.Κ.

Παρασκευή 8 Νοεμβρίου 2024

Στα βαθιά νερά του Τραμπ

Του ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑ

Ουκ ολίγοι «Τραμπικοί», εδώ στο Ελλαδιστάν της Ζητορθοδοξίας, ζητωκραυγάζουν γιατί το παγκόσμιο χωριό ξαναζεσταίνει τις μηχανές του ρατσισμού και του ολοκληρωτισμού. Από την άλλη μεριά, οι κατ’ όνομα μόνο «Δημοκρατικοί», μεταπράτες και πίθηκοι ολκής, κατέχονται από την περιέργεια να ιδούνε αν εις τας Ευρώπας, οι δικτατορίσκοι τύπου Όρμπαν μπορούν να τεθούν στο περιθώριο της πολιτικής. 
Για την επικράτηση του Τραμπ, στα πρωινάδικα, τα μεσημερινάδικα και τα απογευματινάδικα, μίλησαν ο Τατσόπουλος, ο Βελόπουλος, ο Πορτοσάλτε, ο Κασσελάκης, ο δάσκαλος της Βουλής Νατσιός, η Λατινοπούλου, ως αυτόκλητοι διορθωτές της κοινωνίας του Ελλαδιστάν. 
Ηθικοί αυτουργοί για την άνοδο της Ακροδεξιάς εις τας Ευρώπας και εις το Αμέρικα είναι όλα αυτά τα λαμόγια που καυχώνται πως είναι δημοκράτες κυβερνήτες, με τους δικαιωματιστές της Woke κουλτούρας και τους θιασώτες της πολιτικής ορθότητας να τους χειροκροτούν. Μα καλά, δεν υπάρχει υπερηφάνεια και φιλότιμο στον τόπο αυτό;
Ο Λιονέλ Ρισάρ, όταν έγραφε το βιβλίο-του Ναζισμός και Κουλτούρα, παρότι αναφερόταν αποκλειστικά στον γερμανικό φασισμό, στον πρόλογό του με έμφαση επισήμανε ότι, ο «σύγχρονος αναγνώστης θα συγκρίνει, οπωσδήποτε, τη ναζιστική πραγματικότητα, μ’ αυτά που βλέπει να συμβαίνουν σήμερα γύρω-του». «Είναι αδύνατο», συνεχίζει, «να περιορίσουμε το ζωικό, το γόνιμο δαιμόνιο των συγκρίσεων και των αναλογιών. Ο φασισμός συνεχίζεται κάτω από άλλες μορφές, χρησιμοποιώντας παρόμοιες ή διαφορετικές μεθόδους. Η ιστορική-του γνώση μας βοηθά να ξεσκεπάζουμε το παρόν, και να τον ανακαλύπτουμε πίσω από τις μάσκες που φοράει κάποτε, χρησιμοποιώντας διάφορα σοσιαλιστικά συνθήματα».


ΠΗΓΗ ΕΙΚΟΝΑΣ: ResPublica

Πέμπτη 7 Νοεμβρίου 2024

ΑΙΓΑΙΟ... Για την εθνική αξιοπρέπεια και την εθνική κυριαρχία


«Οι Έλληνες μιλούν για το Νέο Ανατολικό ζήτημα. Για την λύση του Τουρκικού προβλήματος σήμερα και τον πρωταγωνιστικό ρόλο της Ελλάδας. Οι Δούλοι, οι Ηλίθιοι μιλούν για την Λωζάνη και τα “ελληνοτουρκικά”». Μιχάλης Χαραλαμπίδης.

Αιγαίο. Τρείς χιλιάδες χρόνια ελληνική ιστορία.
Τρείς χιλιάδες χρόνια ελληνικότητας συνέχειας και δημιουργίας οικουμενικού πολιτισμού. Ένα αρχιπέλαγος Ελληνικό.
Τα όρια της κυριαρχίας σαφή και απαράβατα, διότι το «απαράβατον» καθορίζει και την δυνατότητα συνέχειας του Ελληνισμού.
Δεν υπάρχει Ελλάδα με το Αιγαίο ακρωτηριασμένο αφού έτσι καταλύεται κάθε εθνική συνέχεια.
Σήμερα το πολιτικό προσωπικό της χώρας είναι ανίκανο, απρόθυμο να υπερασπιστεί τα σύνορα της πατρίδας μας, αδυνατεί να υπερασπιστεί την ενιαία εθνική κυριαρχία. Συνεχίζει παρ' όλες τις κραυγές εθνικοφροσύνης να κατακερματίζει τα δικαιώματα του Ελληνισμού, όντας εξαρτημένο από εξωελλαδικούς παράγοντες και φοβικό απέναντι στην Τουρκία τον μεγάλο ασθενή της περιοχής.
Ο Ελληνισμός ηττάται συνεχώς από την Τουρκία σε ένα πόλεμο χαμηλής έντασης σε διπλωματικό επίπεδο.
Υπήρξαν αυτοί που το αναγνώρισαν, αλλά κυρίως εκείνοι που περιέφεραν στα διεθνή παζάρια την ήττα τους ως νίκη.
Η συνεισφορά του επίσημου ελληνικού κράτους και των ψευδοειρηνιστών, ψευδοδιεθνιστών διαφόρων αποχρώσεων στις ήττες, είναι τεράστια. Δημιούργησαν μια κληρονομιά φοβίας που θέλουν να την εναποθέσουν στις πλάτες της νέας γενιάς και μιθριδατίζουν την κοινωνία στο σύνολό της.
Η ελληνική κυβέρνηση με την ανοχή, τη σιωπή και την φλυαρία της λεγόμενης αντιπολίτευσης, σύρεται σε συνομιλίες νομιμοποίησης της κατοχικής Τουρκίας και δρα ως μεσίτης παράδοσης ελληνικών τόπων.
Είναι η κλασσική περίπτωση όπου ένα Κράτος δρα ενάντια στο Έθνος, ενάντια στην ιστορία, στην συνέχεια, την ταυτότητα.
Έτσι η συμπολίτευση, αλλά και η άφωνη - άλαλη αντιπολίτευση, ως λομπίστες, προπαγανδιστές και λαγοί μη ελληνικών συμφερόντων αρνούνται να αντιληφθούν ότι δεν συνομιλείς με το Κεμαλοφασιστικό, ναζιστικό, ρατσιστικό καθεστώς της Άγκυρας, δεν πρέπει να διαβουλεύεσαι με τους νέους πασάδες και τους δολοφόνους Γκρίζους Λύκους που τα χέρια τους είναι βαμμένα με το αίμα των λαών της περιοχής, δεν τους εισάγεις από το παράθυρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά τους στέλνεις στα Διεθνή Ποινικά Δικαστήρια για να λογοδοτήσουν για τα συνεχιζόμενα εγκλήματα τους.
Είμαστε σίγουροι πως ο Ελληνικός λαός θα πει όχι σε νέους ακρωτηριασμούς της πατρίδας μας.
Η γραμμή αντίστασης του έθνους μας ξεκινά από την Κερύνεια και την Κύπρο διασχίζει το Καστελλόριζο και το Αιγαίο και καταλήγει στον Έβρο και τη Θράκη.
Αφού οι άλλοι είναι ανίκανοι, θα υπερασπιστούμε την πατρίδα μας όλοι μαζί.

Bloggers για την Εθνική Αξιοπρέπεια και την Εθνική Κυριαρχία.

*Όσοι φίλοι ή bloggers συμφωνούν με την ανάρτηση επιβάλλεται η αναδημοσίευση.

Τετάρτη 6 Νοεμβρίου 2024

Τιμητική Εκδήλωση για τον ποιητή, δοκιμιογράφο και μεταφραστή Αντώνη Ζέρβα

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


Την Πέμπτη, 07 Νοεμβρίου στις 7μμ. στην Αίθουσα Ρήγας Βελεστινλής, Ξενοφώντος 4 (δίπλα στην Πλατεία Συντάγματος) θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση για το έργο του ποιητή, κριτικού και μεταφραστή Αντώνη Ζέρβα.
Θα μιλήσουν οι Γιώργος Βέλτσος, Κωνσταντίνος Λερούνης, Λεωνίδας Σταματελόπουλος και Πάνος Στασίνος.
Την εκδήλωση θα συντονίσει η Ανθούλα Δανιήλ.

ΠΗΓΗ: ΑΡΔΗΝ

ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ: Διεθνές Συνέδριον εις μνήμην του Μητροπολίτου Περγάμου Ιωάννου Δ. Ζηζιούλα

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


Το Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο στη μνήμη του εκλιπόντος Μητροπολίτη Περγάμου Ιωάννη Δ. Ζηζιούλα διεξάγεται στην Κωνσταντινούπολη, στο ξενοδοχείο Grand Hyatt Istanbul, από τις 5 ως τις 7 Νοεμβρίου 2024. Το Συνέδριο πραγματοποιείται με την ευλογία της ΑΘΠ του Οικουμενικού Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίου και διοργανώνεται από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, σε συνεργασία με την Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών Βόλου και τo Κέντρο Ορθοδόξων Χριστιανικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Φόρντχαμ (Νέα Υόρκη, ΗΠΑ). Στοχεύει να αναδείξει την πολυδιάστατη προσφορά του Μητροπολίτη Περγάμου προς την Μητέρα Εκκλησία και την Ορθόδοξη Θεολογία.

Το Αναλυτικό Πρόγραμμα του Διεθνούς Συνεδρίου βρίσκεται εδώ: https://tinyurl.com/zizioulasprogram

Δευτέρα 4 Νοεμβρίου 2024

Γιομόσαμε λιβελλογράφους

Του ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑ

Το περιστατικό με τον συνάδελφο σε Γυμνάσιο του Λαυρίου και το μάθημα των Θρησκευτικών, για ακόμα μια φορά, έφερε στην επιφάνεια καταστάσεις ανθρωποφαγίας. Τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, κυρίως, αλλά οι Η/Υ και τα κινητά τηλέφωνα έχουν γεμίσει καυστικά μηνύματα και σχόλια, με θέσεις και αντιθέσεις. Πολλά απ’ αυτά, βέβαια, είναι προκλητικά, γιατί όσα με νηφαλιότητα και θεολογική – παιδαγωγική ενσυναίσθηση δημοσιεύτηκαν στον ηλεκτρονικό και έντυπο Τύπο, με ακραίο τρόπο παρερμηνεύτηκαν. Γνωστό το σκηνικό, ίδιο και απαράλλακτο εδώ και κάποια χρόνια. Επειδή προσωπικά από θέση ευθύνης έχω πάρει θέση έναντι αυτού του γεγονότος, αναρωτιέμαι αν πρέπει να απαντήσω ή να μην απαντήσω σε συκοφάντες και υποτροπιάζοντες λιβελλογράφους, τους γνωστούς «όλα τα ξέρω».
Πριν πολλά χρόνια, σ’ ένα εξαιρετικό μηνιαίο περιοδικό γόνιμου φιλοσοφικού, λογοτεχνικού και κοινωνικού προβληματισμού, διάβασα ένα μικρό σημείωμα του ιδιοκτήτη και εκδότη του, στο οποίο αναρωτιόταν αν πρέπει να απαντά σε κακόβουλους επικριτές του. Ο πολυγραφότατος ιδιοκτήτης και εκδότης –διανοούμενο θα τον χαρακτήριζα- υποστήριζε ότι είχε το δικαίωμα να διαλέγει εκείνους που θα συνδιαλέγεται. Εκείνη, όμως, η φράση από το κείμενό του, που την κράτησα ατόφια μες στο μυαλό μου, τη θυμάμαι ακόμα, παρότι έχουν περάσει πάνω από τρεις δεκαετίες, είναι η εξής: «ανήκω στους εργαζόμενους, όχι στους περιεργαζόμενους».
Το περιστατικό σε Γυμνάσιο του Λαυρίου που εξέθεσε το μάθημα των Θρησκευτικών στην κοινή γνώμη, έφερε στο φως της δημοσιότητας –η δημοσιότητα βλέπετε έλκει- αρκετούς «περιεργαζόμενους». Θεολογία ή παραθεολογία, Ορθοδοξία ή ζητοορθοδοξία; Παιδαγωγική του Μυστηρίου ή παιδαγωγική ελεγχόμενη από προσωπικά αδιέξοδα και ψυχαναγκαστικές νευρώσεις; Διαλέγεται και παίρνετε. Φανερό πάντως είναι ότι κάποιοι φαντάζονται πως γεννήθηκαν μόνο για να ελέγχουν τους άλλους, με μόνιμα θύματα, το μάθημα των Θρησκευτικών και τους μαθητές.


ΠΗΓΗ ΕΙΚΟΝΑΣ: Σύναξη, τχ. 77 (Ιανουάριος - Μάρτιος 2001), εξώφυλλο.

Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2024

Στιγμές πικρίας και οργής

Τέτοια κατάντια της πατρίδας μας δεν έχω ματαδεί. Ο μεγάλος Κρητικός Νίκος Καζαντζάκης, ως ένας άλλος Μακρυγιάννης, στην τραγωδία του Καποδίστριας, βάζει στο στόμα του κορυφαίου Κυβερνήτη τα εξής λόγια:
«Κουράστηκα, σιχάθηκά τους, δεν τους θέλω
τους Έλληνες!
            Μισώ, φωνάζω απ’ την αγάπη!
Συφέροντα, ψευτιές, ατιμίες, προδοσίες–
πλαντώ!»


ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ. (1998). «Καποδίστριας», στο: Θέατρο. Τραγωδίες με διάφορα θέματα. Αθήνα: Εκδόσεις Καζαντζάκη, σ. 34.

Με αφορμή «Το Στρατόπεδο των Αγίων»

Του ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑ

«Το Στρατόπεδο των Αγίων», του γηραιού Γάλλου συγγραφέα Ζαν Ρασπάιγ έχει χαρακτηριστεί ως προφητικό για τη σημερινή μεταναστευτική κρίση που περνά η Ελλάδα και η Ευρώπη. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι ο Ρασπάιγ όταν έγραφε αυτό το βιβλίο (1973), -δεν έχει μεταφραστεί στην ελληνική γλώσσα- ήταν μπροστά από την εποχή του, αποδεικνύοντας ότι ο δυτικός πολιτισμός είχε χάσει από τότε την αίσθηση του σκοπού και της ιστορίας – την “ιδιαιτερότητά” του. Από την άλλη πλευρά, «Το Στρατόπεδο των Αγίων» θεωρείται πως είναι η βίβλος της ξενοφοβίας και ευαγγέλιο του alt-right κινήματος. Δεν έχω διαβάσει το βιβλίο. Διάβασα, όμως, τα δύο παραπάνω άρθρα, τα οποία κάνουν διαφορετική προσέγγιση του ζητήματος της μετανάστευσης λαών. Το γεγονός αυτό, βέβαια, δεν αναιρεί τη βασική παρατήρηση που κάμει ένας από τους σημαντικότερους σήμερα μελετητές της μετανεωτερικότητας, ο Ζίγκμουντ Μπάουμαν· στο πλαίσιο, βέβαια, που η μετανεωτερικότητα συνδέεται άμεσα με τον περιορισμό της εθνικής κυριαρχίας, την παγκοσμιοποίηση της κουλτούρας και τους τρόπους συσσώρευσης οικονομικού κεφαλαίου. Στο καταιγιστικό βιβλίο του Ρευστοί καιροί, ο κορυφαίος Πολωνός κοινωνιολόγος, αναφερόμενος στους πρόσφυγες γράφει ότι, «αποτελούν την ενσάρκωση των “ανθρώπινων αποβλήτων”, χωρίς να έχουν κάποια χρήσιμη λειτουργία να επιτελέσουν στη χώρα άφιξης και προσωρινής παραμονής και χωρίς να υπάρχει ούτε η πρόθεση ούτε η ρεαλιστική προοπτική για αφομοίωση και ενσωμάτωση στο κοινωνικό σώμα». Και συνεχίζει: «οι πρόσφυγες βρίσκονται μεταξύ διασταυρούμενων πυρών ή, για μεγαλύτερη ακρίβεια, είναι δέκτες αντιφατικών μηνυμάτων. Εκδιώκονται με τη βία ή εκφοβίζονται για να φύγουν από την ιδιαίτερη πατρίδα τους, αλλά τους αρνούνται την είσοδο σε κάποια άλλη. Δεν αλλάζουν χώρους. Χάνουν το χώρο τους πάνω στη γη και πετιούνται στο πουθενά […] Τα στρατόπεδα των προσφύγων ή των αιτούντων άσυλο είναι έξυπνα επινοήματα προσωρινών εγκαταστάσεων που καθίστανται μόνιμα μέσω του αποκλεισμού των εξόδων τους. Επιτρέψτε μου να το επαναλάβω. Οι τρόφιμοι των στρατοπέδων προσφύγων ή των αιτούντων άσυλο δεν μπορούν να επιστρέψουν “εκεί απ’ όπου ήρθαν”, αφού οι χώρες αυτές δεν τους θέλουν πίσω. Οι ζωές τους έχουν καταστραφεί, τα σπίτια τους έχουν υποστεί ζημιές, ισοπεδωθεί ή κλαπεί. Επιπλέον δεν υπάρχει διέξοδος, γιατί καμιά κυβέρνηση δεν θα δει με ευχαρίστηση την εισροή εκατομμυρίων αστέγων και θα κάνει ό,τι μπορεί για να αποτρέψει την εγκατάσταση των νεοφερμένων»[1].
Και σ’ άλλο βιβλίο του, έχοντας ως παράδειγμα το Σαν Πάολο της Βραζιλίας, μιας πόλης συνεχώς αναπτυσσόμενης, με τείχη και φυσικούς φράχτες που υπάρχουν παντού (γύρω από σπίτια, πάρκα, πλατείες και σχολεία), «μια αισθητική που επιβάλλει μια νέα λογική επιτήρησης και απόστασης», κατά την Teraza Caldeira, ο Πολωνός κοινωνιολόγος γράφει: «όπως όλοι γνωρίζουμε, οι φράχτες έχουν δύο πλευρές… Οι φράχτες διαιρούν έναν κατά τα άλλα συνεχόμενο χώρο σε ένα “μέσα” και ένα “έξω”, αλλά εκείνο που είναι “μέσα” γι’ αυτούς που βρίσκονται στη μία πλευρά του φράχτη είναι “έξω” για εκείνους που βρίσκονται στην άλλη πλευρά. Οι κάτοικοι αυτών των συγκροτημάτων περιφράσσουν τον εαυτό τους έξω από τη θορυβώδη και σκληρή ζωής της πόλης, μέσα σε μια όαση ηρεμίας κι ασφάλεια. Ταυτόχρονα όμως περιτειχίζουν όλους τους άλλους έξω από τα ευπρεπή και αρεστά, ασφαλή μέρη, στους δικούς τους, ομολογουμένως άθλιους και βρομερούς δρόμους. Ο φράχτης διαχωρίζει το “οικειοθελές γκέτο” των ισχυρών και τρανών από τα επιβεβλημένα γκέτο των ταπεινών και δύσμοιρων. Για όσους βρίσκονται στο οικειοθελές γκέτο, το μη οικιοθελή γκέτο είναι χώροι όπου “δεν μπαίνουμε”. Για όσους βρίσκονται στα μη οικειοθελή γκέτο, η περιοχή στην οποία έχουν περιοριστεί είναι ο χώρος από τον οποίο “δεν μπορούμε να βγούμε”»[2].
Ένα τέτοιος φράχτης, εδώ και δύο χρόνια, κατασκευάζεται εδώ στη Λέσβο. Είναι η Βάστρια, ένα υπερσύγχρονο γκέτο…


[1] ΖΙΓΚΜΟΥΝΤ ΜΠΑΟΥΜΑΝ. (2008), Ρευστοί καιροί. Η ζωή την εποχή της αβεβαιότητας, Αθήνα: Μεταίχμιο, σσ. 77, 82-83.
[2] ΖΙΓΚΜΟΥΝΤ ΜΠΑΟΥΜΑΝ. (2012). Παράπλευρες απώλειες. Κοινωνικές ανισότητες στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, μτφρ. Εύα Παραδέλλη. Αθήνα: Εκδόσεις του Εικοστού πρώτου, σ. 101.

Σάββατο 2 Νοεμβρίου 2024

Πατριωτισμός βουτηγμένος στα ψέματα



Καθώς φαίνεται όχι μόνο στην Αριστερά αλλά και στη (Σημιτική) Δεξιά έχει επικρατήσει η «εθνοφοβική σκέψη». Εισαγόμενη κι αυτή, εδώ και τρεις σχεδόν δεκαετίες δεν έχει αλώσει μόνο τα ελληνικά πανεπιστήμια αλλά και την πολιτική. Αφετηρία της, η ιδεολογία του «αντιεθνικισμού» ή του «αντιεθνοκεντρισμού» - οι όροι είναι του Αθανασίου Γκότοβου, Καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Η παραγωγή του εθνοφοβικού λόγου, δίχως αμφιβολία, έχει σχέση και με τον πατριωτισμό. Α.Ι.Κ.
«Ο πατριωτισμός σήμερα νοείται ως ένα μωσαϊκό από απερπάτητους και μονότονους παιάνες. Ένα σύνολο από φθόγγους πατριωτικής αφαίρεσης με επιχειρήματα υπέρογκης δικαιολογίας. […] Έτσι και αλλιώς η νέα αντίληψη του ιστορικού μέλλοντος θα έχει μόνο δούλους συμβατικής συμβίωσης και ημιελεύθερους πολιορκημένους, όπου θύτες και θύματα, κερδισμένοι και χαμένοι, πλούσιοι και φτωχοί, όλοι θα ζουν στην εκμηδενιστική δύναμη της αυταπάτης, (αυτή είναι η ηγεμονία της προσομοίωσης στην ιστορία υποστηρίζει ο Ζ. Μπωντριγιάρ και αυτός είναι ο λόγος που η ιστορία τελειώνει) και εκεί θα εντάσσονται οι νέοι υπήκοοι υπό το ρίγος του τρόμου. Να λοιπόν η νέα προσδοκία του πατριωτισμού που θα μυρίζει βούρκο».
ΠΗΓΗ: SLPress

Ο πραγματικός πλουτισμός

Του ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΔΟΥΜΟΥΖΗ – Θεολόγου, MSc Θεολογίας, Κοινωνιολόγου


Στο Ευαγγέλιο της Κυριακής (Λκ. ιστ΄ 19-31) ο Κύριος αναφέρει την ιστορία του «πλούσιου και φτωχού Λαζάρου». Την γνωρίζουμε όλοι. Κάποια στιγμή έφυγαν απ’ αυτόν τον κόσμο και οι δύο. Ο πλούσιος, όμως, βασανιζόταν και δεν μπορούσε ν’ απολαύσει τα «δώρα» και τον «πλούτο» της αγάπης του Θεού, ενώ ο φτωχός Λάζαρος απολάμβανε την ειρήνη και το έλεός Του.
Είναι γεγονός πως ο πλούσιος ζητούσε κάποια παρηγοριά, αλλά δεν μπορούσε να βρει αυτή τη δυνατότητα, γιατί υπήρχε μεγάλο χάσμα μεταξύ αυτού και του φτωχού Λαζάρου. Παρακάλεσε και ζήτησε, τουλάχιστον, να δοθεί η μαρτυρία - ενημέρωση στους οικείους του, οι οποίοι ζούσαν ακόμα, αυτής της καταστάσεως που βίωνε, ώστε ν’ αλλάξουν στάση ζωής. Λέει, όμως, ο Κύριος: «Εάν δεν ακούν τους προφήτες που τους μίλησαν, και το λόγο του Θεού, ούτε και αν αναστηθεί κάποιος και τους περιγράψει την κατάσταση, θα πεισθούν».
Χωρίς αμφιβολία, είναι ένας σκληρός λόγος. Για πολλούς ένας λόγος δυσβάστακτος, περίεργος και μυστικός. Δεν μπορούμε να τον κατανοήσουμε. Αξίζει να σταθούμε σε μερικά σημεία, για ν’ αντιληφθούμε τι θέλει να πει ο Κύριος. Αυτό που είναι εντυπωσιακό είναι ότι ο «φτωχός» έχει όνομα. Είναι ο Λάζαρος. Ο «πλούσιος» είναι ανώνυμος. Γιατί συμβαίνει αυτό; Διότι αυτό που ορίζει τ’ όνομά μας, εξαρτάται απ’ το πού είναι στραμμένη η ελευθερία μας, πού είναι ο θησαυρός της καρδιάς μας και πού είναι στραμμένη η αγάπη μας.
Ο πλούσιος ήταν στραμμένος στα πράγματα. Δηλαδή, στην ικανοποίηση του εαυτού του. Ζούσε με μια ιδιοτέλεια και ήταν ανίκανος να οικοδομήσει σχέσεις. Γι’ αυτό, δεν είχε όνομα. Ο φτωχός Λάζαρος είχε όνομα, μιας και αναζητούσε βαθύτερα πράγματα. Μέσα απ’ την πτωχεία του ανέπτυσσε σχέσεις και με το Θεό και με τους ανθρώπους. Ουσιαστικά, όταν ο άνθρωπος είναι «κλεισμένος» στην ιδιοτέλειά του και στις επιθυμίες του, δεν «οικοδομεί» σχέσεις. «Σχέση» σημαίνει διάθεση να σηκώσω τον σταυρό μου. Σημαίνει δόσιμο. Δόσιμο όχι αυτού που μπορώ, αλλά αυτού που δεν μπορώ και με ξεπερνάει. Αυτού που έχει προσωπικό κόστος.
Εμείς οι χριστιανοί σήμερα ζούμε σε μια μακαριότητα της «αδράνειας» και της «αφασίας». Είμαστε τόσο μακάριοι όσο τα φυτά και είμαστε βολεμένοι σ’ αυτό. Δεν θέλουμε να εξελιχθούμε, δεν πιστεύουμε πως αυτό που αναφέρει η ιστορία έχει βαθύτερο νόημα. Η Εκκλησία σήμερα βρίσκεται σ’ αυτή την κατάσταση, διότι αδυνατεί να «γεννήσει» νέα ερωτήματα. Ένα ερώτημα όταν εκφράζεται αποκαλύπτει πόθο για νόημα και «δίψα» για ένα λόγο ύπαρξης.
Ταυτόχρονα, ο φτωχός Λάζαρος είχε πληγές. Ποιες ήταν οι πληγές; Οι οδύνες του ανθρώπου που αναζητεί το Θεό και που επιζητά τη φανέρωση της Βασιλείας των Ουρανών. Ο πλούσιος δεν ήταν αυτός που είχε χρήματα και ήταν βολεμένος, αλλά ήταν αυτός που δεν αναζητούσε το Θεό και έψαχνε κάπου να «κοιμίσει - νεκρώσει» αυτή την αναζήτηση. Έτσι, ήταν βολεμένος στα πράγματα. Είναι σαν αυτούς τους ανθρώπους της Εκκλησίας που λένε: «Όλα μια χαρά είναι». Δεν είναι, όμως, όλα μια χαρά, διότι δεν έχουμε το Θεό ακόμα, δεν μας αποκαλύφθηκε ο Θεός. Απλώς παίρνουμε τα «ναρκωτικά» μας ο καθένας, για να κοιμηθούμε και να ζήσουμε αυτή τη ψεύτικη μακαριότητα.
Οι άνθρωποι του Θεού είναι αυτοί που πέφτουν και σηκώνονται. Δεν μένουν στην πτώση, αλλά εξελίσσονται ακόμα και εκεί.Το τρομερό που δείχνει την πτωχεία μας και τον ψεύτικο «πλούτο» μας, είναι ότι δεν εξελισσόμαστε. Ο άνθρωπος που αναζητεί ζωντανή και αληθινή σχέση με το Θεό, συνεχώς εξελίσσεται. Δεν καθηλώνεται πνευματικά. Έχει διαρκείς «πνευματικές γεννήσεις» μέσα του. Περνάει απ’ τον πόνο, ζητώντας να γίνει ορατός ο Θεός στη ζωή του. Φεύγει ο Θεός και έρχεται. Αυτό μας «ενεργοποιεί». Ο πλούσιος της παραβολής δεν ψάχνει σχέση, αλλά ψάχνει την ικανοποίησή του και είναι ένας «νεκρός» άνθρωπος.
Αντιθέτως, ποιος είναι ο γεμάτος «πληγές» άνθρωπος; Είναι ο ανήσυχος άνθρωπος, που αναγνωρίζει την πτωχεία της απουσίας του Θεού και ζητεί το Θεό στη ζωή του. Ο Θεός δίνει και επιτρέπει πράγματα. Μια ζωντανή σχέση έχει τα σκότη της, αλλά έχει και το φως. Αυτή η διαδικασία είναι που μας αναπτύσσει, γιατί ζητούμε το φως διαρκώς. Η πνευματική ζωή είναι ένα διαρκές «κυνηγητό» του Θεού. Υπάρχει ένα φοβερό περιστατικό στο βίο του Αγίου Σιλουανού: «Παρακαλούσε τον Χριστό να του φανερωθεί. Πέρασαν μήνες και μήνες με τέτοια προσευχή και οι δυνάμεις της ψυχής του εξαντλήθηκαν. Έφθασε μέχρι την απόγνωση και φώναξε: «Είσαι αδυσώπητος (δεν έχεις έλεος)».
Σήμερα οι χριστιανοί, κατά κύριο λόγο, «πλουτίζουμε» απ’ τις φαντασιώσεις μας, απ’ τις προσδοκίες να περάσουμε μια ευχάριστη και ήσυχη ζωή και να είμαστε μια χαρά. Αυτό που λέει ο Κύριος είναι κάτι άλλο. Βλέπουμε τον πλούσιο. Ζούσε σ’ αυτή την κατάσταση και δεν μπορούσε να αναπτύξει σχέσεις με κανέναν. Γιατί; Διότι μόνο ο πονεμένος άνθρωπος μπορεί να κάνει σχέσεις. Αυτός, δηλαδή, που δεν ησυχάζει αν δεν βρει το Θεό. Αυτός που συνεχώς χάνει το Θεό και αναζητεί το Θεό. Αυτή η εμπειρία του Θεού τον καθιστά πρόσωπο και μπορεί να σχετίζεται με κάθε άνθρωπο.
Αυτός, επομένως, είναι ο πραγματικός πλουτισμός και η πραγματική πτωχεία. Όταν είσαι τέτοιος άνθρωπος, που παλεύεις με τον εαυτό σου και με το Θεό, γίνεσαι μια λεπτή και ευαίσθητη ύπαρξη. Μπορείς και αντιλαμβάνεσαι βαθιά πράγματα και συμπονάς κάθε άνθρωπο. Γίνεσαι ένας άνθρωπος «δοσίματος». Όταν είσαι άνθρωπος πραγματικά του Θεού, είναι αδύνατον να κρατήσεις πράγματα για σένα. Θέλεις μόνο να δίνεις. Ό,τι έχουμε είναι της χάριτος του Θεού.
Όμως, ας προσέξουμε το εξής: Η χάρις του Θεού δίδεται σ’ αυτούς που είναι «ανοικτοί» στη χάρη, που την ποθούν και την αναζητούν. Ποιος την αναζητεί; Ο πονεμένος άνθρωπος. Επαναλαμβάνουμε: Άλλος ο πόνος του εγωισμού, που δεν έγινε αυτό που ήθελα και πληγώνομαι, και άλλος ο πόνος της καθημερινής άσκησης να «μαλακώσει» ο εγωισμός μέσα μου.Το όλο ζητούμενο, λοιπόν, είναι να αποβάλουμε αυτόν τον εγωισμό και ν’ αφεθούμε σαν «μικρά παιδιά» στα χέρια του Θεού να μας πλάσει Αυτός όπως θέλει.

Οι Άγιοι Ακίνδυνοι του Ξενοφώντα Μαυραγάνη

Του ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑ

Γιορτή των Αγίων Ακινδύνων σήμερα. Άγιοι του 4ου αιώνα με καταγωγή από την Περσία. Το ένδοξο μαρτύριό τους περιγράφεται με λεπτομέρειες στα Συναξάρια και υμνείται σε ασματικές Ακολουθίες. Τα ονόματά τους: Ακίνδυνος, Αφθόνιος, Πηγάσιος, Ελπιδοφόρος και Ανεμπόδιστος. Εδώ, στη Λέσβο, τιμούνται ιδιαίτερα. Τέσσερεις ιεροί ναοί βρίσκονται σε χωριά (Μιστεγνά, Ερεσό, Βαρειά, Μυχού) κι ένας ακόμα στη Μυτιλήνη (παραπλεύρως του Αγίου Θεράποντα).
Πέραν της τιμής τους από την Εκκλησία, οι Άγιοι Ακίνδυνοι έχουν και την τιμητική τους στη Λογοτεχνία. Αναδημοσιεύω ένα ωραίο διήγημα του αξέχαστου Ξενοφώντα Μαυραγάνη. Γνώρισα τον Ξενοφώντα το 2000, όταν εγκαταστάθηκα στη Μυτιλήνη. Διάβαζα τα άρθρα του στον τοπικό Τύπο. Κοφτερός ο λόγος του. Σαν το ψαλίδι που δεν μασάει το ύφασμα, σαν το ξυράφι του Όκκαμ. Η κριτική που ασκούσε στα πολιτικά, κοινωνικά και πολιτιστικά δρώμενα έφερνε στο προσκήνιο γόνιμο προβληματισμό, γεννούσε προσδοκίες για ένα καλύτερο πολιτικό και κοινωνικό αύριο, με άξονα το πολιτισμό μιας πατρίδας, με οικουμενικά χαρακτηριστικά. Του είχα κολλήσει το προσωνύμιο «λόγιος του Πλωμαρίου» μιας και η καταγωγή του ήταν απ' αυτή την ιστορική κωμόπολη. Ωστόσο, είχε και το αγέρα των Θεσσαλονικιού, αφού για μεγάλα χρονικά διαστήματα ζούσε σ' αυτή και εργάζονταν ως δικηγόρος. 
Ξεχωριστό και το λογοτεχνικό έργο του Ξενοφώντα. Τα διηγήματά του δείχνουν έναν άριστο χειριστή της ελληνικής γλώσσας. Διαβάζονται ευχάριστα. Έχουν το χάρισμα να συναρθρώνουν μέσα από πολλούς καθρέφτες και αντηχεία, ιστορίες ανθρώπων, παραδοσιακών και σύγχρονων.


Ο Ξενοφώντας έφυγε από τη ζωή πέρυσι τον Μάρτιο του 2023. Πιστεύω ότι στα 83 του χρόνια, τα αποτυπώματα που άφησε σε τόπους που αγάπησε κι ερωτεύτηκε, έχουν αφήσει σπόρους με καρπό για τις επόμενες γενιές. Ο Ξενοφώντας, σ’ όσους ήταν γνωστός, ήταν ένας πληθωρικός, ανοιχτός και χαμογελαστός άνθρωπος. Αγαπούσε τη ζωή και βάδιζε στην κόψη του ξυραφιού, μακριά από συμβιβασμούς και βεβαιότητες. Ο Θεός να αναπαύει την ψυχή του.