Κυριακή 14 Μαΐου 2023

Η Παιδαγωγία ΑΝΤΙΒΑΡΟ στις Εξετάσεις

Γράφει ο ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ

Η παιδαγωγική γνώση είναι πολύτιμος αρωγός στο διδακτικό έργο του εκπαιδευτικού. Η άμεση και η έμμεση παιδαγωγική γνώση. Άμεση που σχετίζεται με το βίωμα κάθε εκπαιδευτικού για το πως αντιμετωπίζει παιδαγωγικά ζητήματα εντός της σχολικής τάξης και έμμεση που προέρχεται από το διάβασμα παιδαγωγικών βιβλίων και ενημέρωση επάνω στις εξελίξεις της παιδαγωγικής επιστήμης.
Συνηθισμένη, εδώ και χρόνια, είναι η εικόνα σε πολλά Λύκεια, μετά τις γιορτές του Πάσχα, η Γ’ Λυκείου να απέχει από τα μαθήματα του σχολείου, ενεργά όμως να συμμετέχει στα φροντιστήρια των εξεταζόμενων μαθημάτων στις πανελλαδικές εξετάσεις, ακόμα και σε ώρες που λειτουργεί το σχολείο. Πρόκειται για μια θλιβερή εικόνα, επ' αυτού δεν χωρά καμιά αμφιβολία. Οφείλουμε να αναρωτηθούμε αν αυτή την εικόνα επιθυμούμε να την ανατρέψουμε όλοι μας: μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς, το εκάστοτε ΥΠΑΙΘ. Θα ήθελα να προσπαθήσω να δώσω κάποιαν απόκριση σε ετούτη την ερώτηση, αλλά όσο δεν τολμούμε να την αλλάξουμε, πολύ φοβάμαι ότι θα συνεχίσουμε να βλέπουμε την απαξίωση του σχολείου, σχολείο διαρκώς εξεταστικό κάτεργο (διαγωνίσματα, τεστ, τράπεζα θεμάτων - τα τελευταία χρόνια προστέθηκαν και οι εξετάσεις προσομοίωσης: «εξετάσεις πριν τις εξετάσεις») - μια πύλη δηλαδή που οδηγεί σ’ ένα πλαστό τρόπο μάθησης και γνώσης του κόσμου. Κι αυτό συμβαίνει άλλοτε θελητά κι άλλοτε αθέλητα, με κύρια την ευθύνη των εκπαιδευτικών, που από τους μαθητές μας ζητάμε πάρα πολλά, τα οποία ούτε εμείς πολλές φορές μπορούμε να διαχειριστούμε, με αποτέλεσμα να πορεύονται πάνω σε ακυβέρνητη σχεδία μέσα σε απέραντη θάλασσα.


Για την εδώ περίσταση, για ακόμη μια φορά, σοφός ο λόγος του αξέχαστου ΔΑΣΚΑΛΟΥ Μανόλη Ανδρόνικου: «Και μια τελευταία γνώμη ενός παλιού δασκάλου: ας μη ζητάμε από τους μαθητές μας περισσότερα από όσα ζητούμε από τους εαυτούς μας, ούτε ωριμότητα μεγαλύτερη από τη δική μας». Αν δεν αλλάξουμε νοοτροπία δεν θα δούμε ποτέ τους μαθητές μας ανάμεσα στον ύπνο και στην αφύπνιση, να επιλέγουν την αφύπνιση· απεναντίας πάντα θα επιλέγουν τον ύπνο. Καιρός να αντιστρατευτούμε στη βολεμένη πραγματικότητα του ύπνου εντός της σχολικής τάξης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου