Πέμπτη 17 Σεπτεμβρίου 2020

Νίκος - Αλέξης Ασλάνογλου: 89 χρόνια από τη γέννησή του (17 Σεπτεμβρίου 1931)

«Ο ρόλος ενός ποιητή σήμερα μπορεί να είναι ευρύτερος, πολύ σημαντικότερος από το να εκδίδει ένα ποιητικό βιβλίο κάθε χρόνο ή κάθε πέντε χρόνια. Ο ρόλος του ποιητή είναι καθαρά πολιτιστικός, με την έννοια ότι μπορεί να πάρει μέρος στο πολιτιστικό γίγνεσθαι των ημερών. Μπορεί να είναι όμως και πολιτισμικός, με την έννοια ότι ενδιαφέρεται για το πολιτιστικό παρόν άλλων εποχών του τόπου όπου γεννήθηκε ή της χώρας στην οποία έζησε, με μια διάθεση κριτική του αποθησαυρισμένου πολιτισμικού παρελθόντος του τόπου. 
Ένας άλλος ρόλος μπορεί να είναι κοινωνικός. Κι επειδή είμαι και εκπαιδευτικός, μπορώ να πω ότι ο ρόλος είναι ίσως κι ο πιο ενδιαφέρων, απ΄ την άποψη ότι ο ποιητής δεν καλείται μόνο να εκδίδει βιβλία της άλφα ή της βήτα αξίας, αλλά καλείται να παίξει ένα ρόλο κοινωνικό στο καθημερινό γίγνεσθαι, που δεν είναι μόνο πολιτισμικό αλλά έχει πολλαπλό χαρακτήρα. Κι από αυτή την σκοπιά μπορεί να βλέπουμε τον ρόλο του ποιητή σαν εκπαιδευτή· ένα ρόλο κοινωνικό, να εκπαιδεύει ομάδες κοινωνικές, και προπάντων τους νέους, οι οποίοι – η πείρα δεν κληροδοτείται – δεν είναι δυνατόν να αντιληφθούν τη σημασία της οπτικής γωνίας ενός συγγραφέα, ενός ποιητή ο οποίος έχει στην πλάτη του σαράντα – πενήντα χρόνια δημιουργικής πνευματικής ζωής».

«Ο ρόλος του ποιητή μπορεί να είναι πολύ ευρύτερος από το να εκδίδει ένα βιβλίο». Συνέντευξη του Νίκου – Αλέξη Ασλάνογλου στον Μισέλ Φάις, στο: Εντευκτήριο, τχ. 36 (Φθινόπωρο 1996), σ. 13.


Ο Νίκος – Αλέξης Ασλάνoγλου το 1968· Φωτογραφία από το αρχείο του Ντίνου Χριστιανόπουλου, στο: Εντευκτήριο, τχ. 18 (Μάρτιος 1992), σ. 103.

Η θέση του ζωγράφου και αγιογράφου Μπάμπη Πυλαρινού για το εξώφυλλο του βιβλίου Θρησκευτικών της Γ΄ Γυμνασίου

Γράφει ο ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ

Για τα άστοχα και άκρως επικριτικά σχόλια που δημοσιεύθηκαν σε εκπαιδευτική ηλεκτρονική εφημερίδα για το εξώφυλλο του βιβλίου Θρησκευτικών της Γ΄ Γυμνασίου, ο ζωγράφος και αγιογράφος Μπάμπης Πυλαρινός, νηφάλια νομίζω πως δίνει την απάντησή σου. 
Πάντως, δεν χωρά αμφιβολία πως, ενώ βρισκόμαστε στην αρχή της σχολικής χρονιάς, τα μεταβατικά βιβλία Θρησκευτικών ήδη βρίσκονται στο στόχαστρο. Έχω τη γνώμη πως θα γίνουμε ξανά θεατές του γνωστού σκηνικού, που επί μια δεκαετία ήταν στο προσκήνιο με τα Νέα Προγράμματα Σπουδών. Ελπίζω το μάθημα των Θρησκευτικών για ακόμη μια φορά να μη βρεθεί λαβωμένο. 


Η απάντηση του κ. Μπάμπη Πυλαρινού εδώ: Μπάμπης Πυλαρινός

Στο στόχαστρο τα μεταβατικά βιβλία του μαθήματος των Θρησκευτικών

Γράφει ο ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ

Δημοσίευμα σε Καθημερινή Ηλεκτρονική Εφημερίδα για την Παιδεία δίνει λαβή και βήμα σε εμπαθείς ομάδες, που είτε έχουν είτε δεν έχουν σχέση με το μάθημα των Θρησκευτικών, να επικρίνουν τα μεταβατικά βιβλία του μαθήματος, τα οποία από εφέτος θα διδάσκονται και στις δύο βαθμίδες της εκπαίδευσης, την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια. Το δημοσίευμα, της κατά τα άλλα «έγκριτης ηλεκτρονικής εφημερίδας» αναφέρει ότι, στην εικόνα του εξώφυλλου του βιβλίου της Γ΄ Γυμνασίου έχει αφαιρεθεί ο σταυρός από το καμπαναριό κι έχει αντικατασταθεί από μια, «περίεργη» τη χαρακτηρίζει, «κατακόρυφη γραμμή». 


Τα σχόλια που συνοδεύουν την εν λόγω «εκπαιδευτική ενημέρωση» είναι ενδεικτικά της αμάθειας και της αισθητικής για την Τέχνη, ιδιαίτερα της Αγιογραφίας και, βέβαια, καταδεικνύουν την έλλειψη στοιχειώδους σεβασμού προς το πρόσωπο ενός σημαντικού καλλιτέχνη της εποχής-μας, του Μπάμπη Πυλαρινού. Σε σχόλιό μου προς την παραπάνω Ηλεκτρονική Εφημερίδα για την Παιδεία, δίχως ίχνος προσβολής προς τους άλλους σχολιαστές, θέλησα να αποκαταστήσω την αλήθεια, τονίζοντας την αξία του αγιογραφικού έργου του Μπάμπη Πυλαρινού, παρακινώντας μάλιστα τους σχολιαστές να επισκεφθούν την ιστοσελίδα του Μπάμη Πυλαρινού για να έχουν ολοκληρωμένη άποψη. Εις μάτην! Οι διαχειριστές της Ηλεκτρονικής Εφημερίδας για την Παιδεία δεν δημοσίευσαν το σχόλιό μου, το οποίο επαναλαμβάνω ούτε συκοφαντικό ούτε υβριστικό ήταν. 
Από μια έγκυρη Καθημερινή Ηλεκτρονική Εφημερίδα για την Παιδεία, θα περίμενε κανείς, τα δημοσιεύματά της να μην διακρίνονται για την προχειρότητα. Στην προκειμένη περίπτωση, θα περίμενε κανείς, να μην διακρίνονται και για την άγνοια των στόχων ενός μαθήματος που, κατά την τελευταία τουλάχιστον δεκαετία, έχει βρεθεί στο στόχαστρο ποικίλων φονταμενταλιστικών ομάδων.

Υ.Γ. Η γνώση της Ζωγραφικής και της Αγιογραφίας δεν μπορεί να είναι ένα στατικό επίτευγμα. Σε κάθε εποχή, τα παραγόμενα καλλιτεχνήματά τους, προσβλέπουν σε ένα βαθύτερο και ευρύτερο προβληματισμό. 

Δευτέρα 7 Σεπτεμβρίου 2020

Ο Σεπτέμβριος... μήνας του Νίκου - Αλέξη Ασλάνογλου· η απροσπέλαστη μοναξιά της ποίησης

Ποιος είναι αυτός που περιμένεις πάντοτε σκυφτός 
βαδίζοντας ανέμελα στον μελιχρό Σεπτέμβρη 
πάντα σε προσπερνούν κι όμως μένει το άρωμα 
των χιλιομέτρων μέσα στα φώτα των σταθμών 
και οι χλιαρές ανάσες στο μυαλό και η θάλασσα 

Δεν θα μπορέσουν πια ποτέ να σε ιδούν 
μέσα στα μάτια, καθώς άλλοτε· ούτε παραμερίζοντας 
ένα ένα τα κλαδιά της αγροικίας για να ιδείς την πόλη 
θα βρεις σημάδια μες στον φθινοπωρινό ουρανό 
καθώς ξυπνάς μες την κατάνυξη της παγωμένης γης 
της βρώμικης ελπίδας, της χυδαίας μέθης. 
Το ξέρουν πια γιατί το πρόσωπο αποστρέφεις 
και τους ταΐζεις με ναρκωτικά και στέργεις 
να χάσουν την υπόλοιπη ζωή 
                                                μα φτάνει 
και η μουσική στο αίμα ας πνιγεί γιατί κοχλάζουν 
θόρυβοι μιας χειμωνιάτικης ατμόσφαιρας με μηχανές 
καπνούς, μια κίνηση αλλιώτικη καθώς θα ταξιδέψεις πάλι. 


ΝΙΚΟΣ - ΑΛΕΞΗΣ ΑΣΛΑΝΟΓΛΟΥ. (1991). «Ανέραστος Σεπτέμβρης», στο: Ωδές στον Πρίγκιπα. Αθήνα: Ύψιλον, σ. 14.

Κυριακή 6 Σεπτεμβρίου 2020

Καλή σχολική χρονιά... με ελπίδα, επιμονή κι αγώνα

«Όποιος είναι κάτι, ξέρει πως δεν είναι τίποτα. Βεβαιότητα. Όποιος δεν είναι τίποτα, νομίζει πως κάτι είναι. Αβεβαιότητα»

ΖΗΣΙΜΟΣ ΛΟΡΕΝΤΖΑΤΟΣ. (2009). Collectanea. Αθήνα: Δόμος, σ. 621 [1057].

                    ➖  ➖  


Στην ιστορία του παιδικού και εφηβικού βιβλίου Το Παγώνι, με κείμενα του Ζαχαρία Παπαντωνίου και χαρακτικά του Γιάννη Κεφαλληνού, είναι το βιβλίο που η επίδρασή του για τη διαμόρφωση του παιδικού βιβλίου υπήρξε αποφασιστική. Σύμφωνα με τον Εμμανουήλ Χ. Κάσδαγλη: «το αποτέλεσμα γοητεύει την όραση και στηρίζει την ψυχή χωρίς διδακτικό ύφος· ο σκόπελος της χρηστομάθειας αποφεύγεται χάρη στην ποίηση του χρώματος και του σχεδίου, δηλαδή στην ποιότητα της τέχνης του χαράκτη, και στο χιούμορ του λογοτέχνη»

ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ Χ. ΚΑΣΔΑΓΛΗΣ. (2004). «Μια ιστορία για μικρούς και μεγάλους», στο: Σκαλαθύρματα. Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, σσ. 115-116.